تولیدهدف اصلی بانکداری است، نه کسب سود حداکثری

گروه اقتصاد ــ یک استاد دانشگاه با اشاره به هدف اصلی بانک‌‌ها بیان کرد: هدف اصلی باید تولید باشد، نه اینکه بگوییم، هر کجا حداکثر سود بود، به آنجا می‌‌رویم. در این اقتصاد بیمار، سود در رانت و دلالی است و بانک نیز به دنبال همان می‌‌رود و آن وقت خلق پول نیز به صورت تصاعدی این قدرت تخریب را تشدید می‌‌کند.

به گزارش راهبرد بانک،  کمیسیون تخصصی اقتصاد اسلامی، از سلسله کمیسیون‌های پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، امروز، ششم آذرماه با حضور جمعی از اندیشمندان در دانشکده علوم و فنون قرآنی تهران برگزار شد.

 
محمدعلی متفکر آزاد، استاد دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز در این نشست بیان کرد: در ایران، نظام سیاسی مستقر شد، اما نظام اقتصادی مستقر نشده است. البته تک‌‌کارهایی شده است، اما نظام‌‌سازی نشده و نظام اقتصادی را در کلیت ندیده‌‌ایم و هر نظامی نیز نهادهای خودش را دارد.
 
وی تصریح کرد: بانک نیز یکی از نهادهای نظام اقتصادی است و بانک ابتدا به این شکلی که رایج است، در نظام سرمایه‌‌داری برای تأمین هدف آن نظام به وجود آمده است. تمامی نهادهای نظام سرمایه‌‌داری، سود شخصی را پیگیری می‌‌کنند و بانک نیز حداکثر سود مادی شخص را پیگیری می‌‌کند و با این ساختار، عقود اسلامی را وارد کردیم، اما به بانک اجازه دادیم که همان هدف سرمایه‌‌داری را ادامه دهد.
 
این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: در اقتصاد بیماری مانند اقتصاد ما که سود در دلالی و رانت است، بانک نیز می‌‌گوید دوست دارم به دنبال این کارها بروم و این می‌‌شود که بانک تبدیل به موتور تخریب اسلام می‌‌شود. سپرده‌‌های مناطق محروم را جمع می‌‌کند، به شمال تهران می‌‌آورد و برج‌‌های ۳۰ طبقه می‌‌سازد و کاربری‌‌های تجاری را متری ۱۵۰ میلیون تومان می‌‌فروشد و می‌‌گوید که سود در این است، نه در تولید.
 
وی تصریح کرد: عقود اسلامی درست است و اشکالی ندارد، اما تا زمانی که بانک را در نظام اقتصاد اسلامی تعریف نکنیم، عقود اسلامی بانک همان کار را می‌‌کند که در اول می‌‌کرد و هدف نظام سرمایه‌‌داری را تأمین می‌‌کند. در روایات متعدد داریم که می‌‌گوید به سود کم قانع شوید. در اسلام سود نفی نمی‌‌شود، اما اینکه حداقل سود شخصی و مادی تعیین‌کننده باشد، این را باید تبیین کنند که آیا اسلام این را می‌‌گوید یا بحث‌‌ها و منافع اجتماعی در کنار است و رفع نیاز و تولید در بانک اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد.
 
این استاد دانشگاه در ادامه افزود: هدف اصلی باید تولید باشد نه اینکه بگوییم، هر کجا حداکثر سود بود، به آنجا می‌‌رویم. در این اقتصاد بیمار سود در رانت و دلالی است و بانک نیز به دنبال همان می‌‌رود و آن وقت خلق پول نیز به صورت تصاعدی این قدرت تخریب را تشدید می‌‌کند.
 
منبع : ایکنا