روند کاهشی نرخ تورم تا پایان سال

یک صاحبنظر اقتصادی، گفت: براساس بررسی روند فعلی و پیش‌بینی‌ها، روند تورم نقطه به نقطه کاهشی خواهد بود.

به گزارش راهبرد بانک، ‌تیمور رحمانی درباره اظهارات اخیر رییس کل بانک مرکزی درباره نرخ تورم اظهار داشت: آمارهای سال ۹۸ حتی اگر بر اساس نرخ تورم نقطه به نقطه هم مورد بررسی قرار گیرد از خرداد ماه تاکنون نرخ تورم نقطه به نقطه هنگامی که نزولی است، به معنی این است که نرخ تورم در حال کاهش است.

وی افزود: آنچه که رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد در همین راستا است و الان هم تورم نقطه به نقطه و هم تورم ماهانه در مجموع در مقایسه با سال قبل به صورت محسوسی کاهش داشته است.
این صاحبنظر اقتصادی درباره تاثیر ثبات در بازار ارز در نرخ تورم، گفت: هنگامی که نرخ ارز تحت کنترل درآمد انتظارات تورمی کنترل شده و بنابراین در مجموع به کنترل نرخ تورم منتج شده است.

به گفته رحمانی، در صورت عدم مدیریت نرخ ارز و ادامه تلاطم ها امکان کاهش نرخ تورم وجود نداشت و عواقب ناگواری داشت. وی ادامه داد: با مدیریت بانک مرکزی در حدی که امکانات وجود داشت ثبات در بازار ایجاد شده اما پایان ماجرا نیست و باید اقدامات دیگری در زمینه های مختلف انجام شود و کنترل نرخ ارز از جمله ضروریات بود که توانست بر کنترل نرخ تورم موثر باشد.

این صاحبنظر اقتصادی درباره پیش‌بینی نرخ تورم توضیح داد: روند نزولی نرخ تورم ادامه خواهد داشت و تا پایان سال انتظار حرکت نزولی نرخ تورم نقطه به نقطه را داریم؛ البته بسته به شوک های احتمالی امکان تغییر اندکی خواهد داشت.