
آخرین اخبار

- صندوق بین المللی پول: جهت رفع تورم ایران ، حل موضوع ارز چند نرخی کمک میکند
- ۳۰۰ میلیون تومان شدن وام ساخت مسکن
- عضو کمیسیون برنامهوبودجه در گفتگویی گفت: در سال جدید، اولین اقدام بانک مرکزی کنترل اعتبارات است
- در آینده نزدیک، هزینه سرویس پیامکی بانکها ۳۰ هزار تومان خواهد شد
- آخرین وضعیت بخش دوم واریزسود سهام عدالت
- در هفته جاری، طلا گرانتر میشود
- اجرای قانون جدید چک/ تحویل ۴۴۰ هزار فقره چک جدید به متقاضیان
- کاهش یافتن قیمت جهانی طلا
- کاهش یافتن نرخ رسمی یورو افزایش و پوند
- پاکستان؛ برنامه پنج ساله استراتژیک صنعت بانکداری اسلامی

فراتر از بانک

- بررسی چرایی واردات کالاهای لوکس با ارز دولتی در مجلس
- مصوبات ستاد مقابله با کرونا به دستگاه ها ابلاغ شد
- انرژی در کمپین ترامپ و بایدن
- موافقت مجلس با ثبت اعتراض به قطع یارانه نقدی
- اعلام زمان واریز یارانه معیشتی آبان ماه
- کاهش ارزش سهام در بازار آسیا
- برنامه جدید توسعه اقتصادی چین
- اقتصاد آسیا در سال ۲۰۲۰ کوچک شد
- قیمت نفت لیبی سقوط دو درصدی داشت
- میزان سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی
- چشمانداز بانک جهانی از اقتصاد ایران
- عملکرد بانک مرکزی در دوره جنگ/ همدلی ملی در تنگنا رمز موفقیت
- نتیجه عدم توانایی ترامپ در مذاکره با ایران / تحریم ۱۸ بانک ایرانی
- تحریمهای اخیر آمریکا علیه بانکها تبلیغاتی است
- پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن به بانک مرکزی ارائه شد


به گزارش راهبرد بانک، دورههای اخیری که بنزین افزایش قیمت را تجربه کرده، مورد بررسی قرار گرفته است، رشدهای قیمتی که تا ۳۰۰ درصد نیز رخ داده بود. سقف افزایش تورم در این سالها، از ۹ درصد فراتر نرفت. درحالیکه کمترین برآوردها از اثرات تورمی بنزین، در سال اول اجرا ۱۵ درصد بود. با این اوصاف، تشخیص اثر تورمی بنزین، نیاز به تامل و بررسی بیشتری دارد. در میانه دهه ۸۰ که فاز اول سهمیهبندی سوخت انجام شد، نرخ تورم در سالهای بعد اجرا افزایشی شد. اما بانک مرکزی در تحلیلش به رشد قیمت بنزین اشارهای نکرده بود، کمااینکه دو سال پس از اجرا، یعنی در سال ۸۸، تورم به سطحی کمتر از سال ۸۵ رسید.در تجربه بعدی نیز که در ابتدای دهه ۹۰ تجربه شده بود، تورم در سالهای ابتدایی اجرا افزایش یافت، اما سه سال پس از اجرا، تورم به سطح قبلی بازگشت. با توجه به اینکه در این سالها، تحریم و جهش نرخ ارز نیز مهمترین عوامل موثر بر تورم بودهاند، سرنخ تورمی بهجای دیگری میرسید، یعنی هنگامی که ناترازیها در اقتصاد کلان رشد میکند و پیشروی نقدینگی سرعت میگیرد، قیمت بنزین در کلیت تورم نمیتواند بازیگر مهمی باشد، چراکه سوخت تورم از پیش مهیا بوده است. کمااینکه در سالهایی که چشمانداز مثبتی در اقتصاد ایران حکمفرما بوده، رشد ۵۷ درصدی نرخ بنزین در سال ۹۳ و رشد ۲۴ درصدی بنزین در سال ۹۴، نتوانست مانعی برای رونده کاهنده تورم باشد. قیمت بنزین از سال ۹۲ تا ۹۶، حدودا ۲ برابر شد اما تورم در این سالها از ۳۴ درصد به زیر ۱۰ درصد رسید. تجربه نشان میدهد که در دورههایی که سیاستگذار در وضعیت باثباتی این کار را انجام داده، تورم خیلی بالا نرفته و حتی سرعت تورم در مقایسه با سالهای دیگر کمتر هم شده است. اما در دورهای مثل سال ۹۰ که همراه با نوسان ارزی و اعمال تحریمها بوده، باید بررسی صورت گیرد که اثر بنزین در افزایش تورم به چه میزان بوده است. هر چند در همین سال، نرخ تورم نسبت به سال قبلش در حدود ۹درصد افزایش یافت. شواهد نشان میدهد اصلاح قیمت حاملها به تنهایی نمیتواند عامل تشدیدکننده تورم باشد اما اینکه در چه بستر و ملاحظاتی اصلاح قیمتها انجام شود، موضوع دیگری است. میتوان گفت حداقل در تجربههای اخیر، بنزین نتوانست به تنهایی اثر تورمی قابلملاحظهای در میانمدت بهجا گذارد. به نظر اینکه رشد قیمت بنزین در چه بستری اقتصادی اتفاق افتد، فاکتور تعیینکنندهای در تعیین اثرات پسین آن خواهد بود.
ثبت دیدگاه
