سال ۹۸ شاهد رشد بعضی از قیمت ها خواهیم بود.

در بحث تولید یعنی قیمت ها را مناسب نگاه داریم و به تولید کنندگان کمک نمائیم.قرار بر این بود بخشی از کمک های دولت به تولید برگردد و این مسئله ای است که باید به طور جدی پیگیری شود آنوقت می شود آرام آرام زمینه ایی برای معالجه این اقتصاد به شدت بیماری که دچار سرطان شده را فراهم نمود.

راهبرد بانک در گفتگوی ویژه اقتصادی با دکتر غلامحسین طاهری اقتصاد دان :

اقتصاد ایران را در سال ۹۸ چگونه ارزیابی می کنید؟  

  – با توجه به  فراز و فرودهای که اقتصاد ایران در سال ۹۷ داشت و موضوع تحریم ها  و سیاست های نامتعادلی که از سوی دلتمردان به اجرا در آمد،متاسفنه این تورم و رکود در سال ۹۸ خواهیم داشت. وباز هم  شاهد  نوسان قیمت ها خواهیم بود.و شواهد نشان می دهد هنوز یک تصمیم گیری و تصمیم سازی جدی برای استفاده از یارانه های مثبت برای اقشار کم درآمد به شکل واقعی نیست.

 نظرات متفاوتی هم در بین مجلس هم در بین دولتمردان در مورد آینده اقتصادی۹۸  وجود دارد، اگر دولتمردان بتوانند در کنترل مسائلی که در حال حاضر برای اقتصاد ایران  به وجود آمده تلاش کنند، شاید بشود تا حدودی تورم را کاهش داد.

دولت با توجه به اینکه آخر سال است و ایام تعطیلی در پیش داریم تلاش می کنند تا مردم با ناکامی مواجهه نشوند ولی چون در کل توانایی کنترل شرایط اقتصادی را ندارند به نظرم سال ۹۸ شاهد رشد بعضی از قیمت ها خواهیم بود.

 شایعاتی که در خصوص آینده اقتصاد ایران وجود دارد که باعث تشویش اذهان مردم شده خصوصا شایعاتی که در فضای مجازی مطرح می شود این شایعات از کجا نشات می گیرد؟

-متاسفانه سیاست های تبلیغی ما راهبردی نیست و همه سیاست ها منتهی به افرادی می شود که در فضای مجازی خبر سازی می کنند. دولت هم متاسفانه پاسخگوی این مسائل نیست و باعث به وجود آمدن این شبهات در جامعه می شود.دلیل آن این است که مردم تجربه خوبی ندارند،مثلا اعلام کردند که پراید ثبت نام کنید و پول هم از مردم گرفته شد ولی خبرها حاکی از آن است که تا پایان سال دیگر خودرو سازها نمی توانند خودرویی تحویل دهند.این خود از مواردی که اعتماد مردم را به شدت کاهش می دهد.مشکل بعدی ما دلال بازی است که تعداد آنها در حاضر به شدت افزایش یافته است ،این مسئله یکی از بحران های اقتصادی کشور است که باید مداوا شود.بنده نمی خواهم مردم را مایوس کنم ولی متاسفانه باید واقعیت را قبول کرد.

را هکارهای تقویت اقتصاد ایران در دوره تحریم چیست

اولین کاری که بایستی انجام شود این است که راهبردهای اقتصادی کشور ما باید برای شرایط عادی تدوین نشود،بلکه با توجه به شرایط ویژه ایی که در حال حاضر در جامعه وجود دارد باید راهبردهایی تدوین نمود. دوم اینکه شرایط تولید و مصرف در ایران به شدت ایراد دارد، باید هم در تولید و توزیع و هم در مصرف سیاست هایی اعمال شودچرا که ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم.

چطور مسئولین محترم و ریاست محترم جمهوری دائم می گویند ما در جنگ اقتصادی هستیم، در جنگ که نمی شود مانند شرایط صلح بریزو بپاش کرد.به همین خاطر است دولت باید بتواند چنین توازنی رابه وجود بیآورد .

بزرگترین مسئله ایی که دولت می تواند به اقتصاد کشور کمک کند اعتماد سازی در میان مردم است،یعنی از حرف تا عمل نباید فاصله باشد. باید شعارها را کنار بگذاریم. همان طور که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب، هفت راه استراتژیک را بیان فرمودند، اینکه باید بپذریم در برخی از مسائل عدالت، خوب عمل نکردیم باید بپذریم که ایجاد شبهه در جامعه افزایش پیدا کرد.

از طرفی یک امپراطوری رسانه ایی پشت این تبلیغات وجود داردکه به جای اینکه همدیگر را قبول کنیم همدیگر را نفی می کنیم متاسفانه این مسئله در بین مسئولین بلند مرتبه کشور وجود دارد.

راهکار اساسی این است که اقتصاد مقاومتی را با تمام مولفه هایش عملیاتی نماییم، اگر اقتصاد مقاومتی اعمال شود این امر محقق خواهد شد.

این را در نظر بگیریم که ما در شرایط جنگ تحمیلی وضعیت اقتصادیمان خیلی بدتر از این بود، حتی نمی توانستیم نفتمان را بفروشیم چطور مردم ما توانستند مقاومت کنند.اما متاسفانه مردم در حال حاضر علاقه ایی به مقاومت نشان نمی دهند واقعیت این است که مردم ما از مسئولینشان امتحان گرفتند ولی متاسفانه آنها از این امتحان سربلند بیرون نیامده اند.

باید یک فکر اساسی برای تولید و توزیع و مصرف شود، این ۲۰ میلیارد دلاری که برای اقتصاد کشور هزینه شد و بخشی از آن به تعدادی از موسسات مثل پتروشیمی و… داده شد باید به پرونده آنها را رسیدگی نمود، و این پول های از دست رفته را ساماندهی کرده و به بیت المال برگرداند.اگر این کار انجام شود، قطعا بخشی از مشکلات اقتصادی حل خواهد شد.

اکنون وقتی جنسی را سه برابر می خریم چگونه می توانیم با این تورم، ۲۰ درصد حقوق کارمندان را افزایش دهیم، این راه حل مناسبی نیست.

در بحث تولید یعنی قیمت ها را مناسب نگاه داریم و به تولید کنندگان کمک نمائیم.قرار بر این بود بخشی از کمک های دولت به تولید برگردد و این مسئله ای است که باید به طور جدی پیگیری شود آنوقت می شود آرام آرام زمینه ایی برای معالجه این اقتصاد به شدت بیماری که دچار سرطان شده را فرداهم نمود.