بورس ۲ هزار و ۷۷۸ واحد کاهش یافت

شاخص بورس در روز یکشنبه ۲۵ آذر، با افت ۲ هزار و ۷۷۸ پله ای در جایگاه ۱۶۱ هزار و ۷۰۷ واحدی عقب رفت.

به گزارش راهبرد بانک، در معاملات روز یکشنبه ۲۵ آذر، یک میلیارد و ۵۵۷ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش چهار هزار و ۴۴ میلیارد ریال در ۱۲۱ هزار و ۹۲۴ نوبت دادوستد شد.

بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، ۸۰۷ واحد افت کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۳۱۸ واحد کاهش یافت.

شاخص قیمت (هم وزن) نیز ۲۲۴ واحد پایین آمد؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است. شاخص آزاد شناور سه هزار و ۳۶ واحد افت کرد؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.

شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور ۲ هزار و ۲۳۵ واحد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس نیز چهار هزار و ۶۲۲ واحد افت کرد.

در معاملات امروز نمادهای کگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، فولاد (فولاد مبارکه)، فارس (هلدینگ خلیج فارس)، وامید (گروه سرمایه گذاری امید)، کچاد(صنعتی و معدنی کچاد) و وبملت (بانک ملت) بیشترین تاثیر منفی و رمپنا (مپنا) و شخارک (پتروشیمی خارک) بالاترین تاثیر مثبت را بر شاخص بر جا گذاشت.

 

** صدرنشینی گروه بانک

گروه بانک در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه ۳۳۴ میلیون سهم به ارزش ۵۱۲ میلیارد ریال دادوستد شد. گروه خودرو به ارزش ۴۲۳ میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش ۳۶۹ میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.

گروه فلزات اساسی با دادوستدی به ارزش ۳۱۶ میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت؛ گروه کانی های فلزی نیز با معاملاتی به ارزش ۲۷۸ میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

 

** عقبگرد فرابورس

شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز ۱۵ واحد افت کرد و در جایگاه یک هزار و ۸۲۶ واحدی قرار گرفت. در بازار فرابورس بیش از ۶۳۶ میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از چهار هزار و ۵۷۴ میلیارد ریال دادوستد شد.

در معاملات امروز نمادهای ذوب (ذوب آهن)، میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه)، کگهر (سنگ آهن گهر زمین) بیشترین فشار منفی را بر شاخص وارد کرد.

 

** ورود یک ابزار مالی جدید به بورس

ابزار معاملاتی قراردادهای آتی سبد سهام در بورس صبح امروز (یکشنبه) با هدف پوشش ریسک و افزایش فرصت های سرمایه گذاری راه اندازی شد.

پوشش ریسک، افزایش فرصت های معاملاتی و معافیت مالیاتی از مزیت های این ابزار مالی جدید است.

در معاملات امروز هفت نماد برای سبد شاخص های صنایع مختلف و ۳۰ شرکت بزرگ راه اندازی شد که شمار آنها در آینده افزایش می یابد.

منبع: ایرنا