کاهش یافتن شاخص بورس کشورهای حوزه خلیج فارس

– شاخص بورس عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطردیروزدر پی کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی سقوط کرد

به گزارش راهبرد بانک" شاخص کلی بورس عربستان سعودی ۱.۳ درصد کاهش یافته است. 
کاهش شاخص کلی بورس عربستان پس از کاهش ارزش سهام بانک های این کشور و کاهش ۱۴ واحدی سهام شرکت های پتروشیمی و نیز کاهش ۱.۲ درصدی سهام شرکت صنایع پایه عربستان «سابک» روی داد.
همچنین شاخص بورس دبی نیز ۰.۶ درصد، شاخص بورس ابوظبی ۰.۸ درصد و شاخص بورس قطر نیز ۰.۷ درصد کاهش یافت.
درحالی شاخص بورس های کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس شاهد سقوط است که ارزیابی هفته گذشته موسسه «کاپیتال اکونومیس» در لندن حاکی از آن بود، با کاهش قیمت نفت خام برنت از ۸۵ دلار برای هر بشکه به کم تر از ۶۵ دلار، درآمد کشورهای عربی صادرکننده نفت در حاشیه خلیج فارس کاهش خواهد یافت.
بر اساس ارزیابی این موسسه، کاهش قیمت نفت باعث کاهش ۱۳۰ میلیارد دلاری درآمد این کشورها که معادل ۹ درصد از تولید ناخالص داخلی آن ها است می شود.
کاپیتال اکونومیس افزوده است: ممکن است کاهش بهای نفت به اقتصاد کشورهای حاشیه خلیج فارس ضربه بزند. 
بانک سرمایه گذاری گلدمن ساچز آمریکا پیش تر اعلام کرده بود: سقوط اخیر قیمت نفت نشان دهنده نگرانی بازار از ایجاد مازاد عرضه در سال ۲۰۱۹ و فروش گسترده سهام کالا و دارایی به دلیل کاهش نرخ رشد اقتصادی است. 
افت اخیر قیمت نفت که در نتیجه افزایش تولید این کالا در شرایطی اتفاق افتاد که احتمال می رود مصرف آن به دلیل افت نرخ رشد اقتصادی کاهش یابد؛ این مساله سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را به سوی یک کاهش تولید یک تا ۱.۴ میلیون بشکه در روز سوق می دهد تا مانع اشباع بازار آن گونه که در سال ۲۰۱۴ رخ داد، شود.