پیشنهاد راه‌اندازی سوئیفت‌ منطقه‌ای به شبکه بانکی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به وجود کشورهایی که با بانکهای ما همکاری دارند، گفت: پیشنهاد ما این است که سوئیفت منطقه‌ای را طراحی کنیم و بانک‌ها هم در جلسه امروز آخرین اقدامات خود را در زمینه سوئیفت بیان می‌کنند.

به گزارش راهبرد بانک، به نقل از صداوسیما، محمدرضا پورابراهیمی در بخش خبر ساعت ۲۱ سیما اظهار داشت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، ضرورت افزایش توان نظام بانکی جهت فعالیت‌ها در درون کشور و هم مواجهه با تحریم‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: امروز نشست مشترکی به منظور تعامل نظام بانکی برای افزایش توانمندی آنها در بخش‌های مختلف برگزار می‌شود. یکی از موضوعات داخلی نظام بانکی بحث ناترازی‌های موجود است که نیازمند هماهنگی مجلس و دولت در این بخش است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در نشست امروز راهکارهای ضدتحریمی بحث می‌شود، گفت: کمیته ضدتحریم در مجلس تشکیل شده و مرکز پژوهش‌ها نیز کار خود را در این زمینه آغاز کرده است. در جلسه امروز برنامه پیشنهادی بانک‌ها، بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی مطرح می شود. آنچه که قابل بیان است، به مردم اعلام می‌کنیم و بخشی از اقدامات هم محرمانه است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به کشورهایی که با ما همراهی بانکی دارند، افزود: پیشنهاد ما این است که سوئیفت منطقه‌ای را طراحی کنیم و بانک ها هم در جلسه امروز آخرین اقدامات خود را در زمینه سوئیفت بیان می‌کنند.

پورابراهیمی­ با بیان اینکه اقدامات خوبی در طول ماه‌های اخیر در زمینه پیمان های پولی دو جانبه انجام شده است، افزود: استفاده از ارز دیجیتال را هم مبنا قرار دادیم و بانک مرکزی در جلسه فردا اقدامات خود را در این باره شرح خواهد داد.

وی اضافه کرد: بسته جامعی هم در افزایش توانمندی در داخل نظام بانکی در کشور خواهیم داشت و هم بسته جامعی برای مقابله با تحریم ها. آمریکایی‌ها نتوانستند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند و اقدامات آنها در این باره شکست خورد.

*کشورهای خارجی متقاضی خرید نفت از طریق بورس شدند

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه معاملات بورسی نفت با ظرفیت یک میلیون بشکه انجام شده است، تصریح کرد: فعالان اقتصادی کشورهای طرف ما نشست هایی را با سفرای خود در مورد بازار سرمایه و بورس انرژی داشتند و درخواست کدهای معاملاتی کردند و حضور آنها در این بخش می‌تواند مسیر حرکت ما را به سمت بخش خصوصی ببرد و این ظرفیت در آینده کمک های خوبی خواهد کرد، تا محدودیت های ناشی از تحریم را کنار بگذاریم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بسته‌ای از مشوق‌ها و کاهش نرخ مالیات را برای شرکت های بورسی در نظر گرفتیم و اقدامات ما در جهت ساده سازی فرآیند پذیرش است که اگر عملیاتی شود بخش گسترده‌ای از این شرکت‌ها بر روی تابلوی بورس و فرابورس قرار خواهند گرفت.