ورق به نفع افزایش قیمت نفت برگشت

قیمت نفت روز چهارشنبه تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به عرضه محدودتر از سوی روسیه و لیبی و کاهش هفتگی ذخایر نفت آمریکا، از ریزش سنگین شب گذشته بهبود پیدا کرد.

به گزارش راهبرد بانک، بهای معاملات نفت برنت با ۹۸ سنت معادل ۰.۹ درصد افزایش، به ۱۰۸ دلار و ۲۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت برای ماه آینده که روز چهارشنبه منقضی می‌شود، با ۹۴ سنت معادل ۰.۹ درصد افزایش، به ۱۰۳ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه رسید. قرارداد جدید با یک دلار و هفت سنت افزایش، به ۱۰۳ دلار و ۱۲ سنت در هر بشکه رسید.

پس از این که صندوق بین المللی پول با اشاره به تاثیر اقتصادی جنگ روسیه در اوکراین، پیش بینی خود از رشد اقتصاد جهانی را یک درصد پایین برد و هشدار داد تورم اکنون یک خطر واضح و حاضر برای بسیاری از کشورهای جهان است، هر دو شاخص در معاملات پرنوسان روز سه شنبه ۵.۲ درصد سقوط کردند.

وارن پاترسون، مدیر استراتژی کالاهای شرکت ING در سنگاپور گفت: ریزش قیمت روز سه شنبه که پس از بازبینی پیش بینی صندوق بین المللی پول روی داد، احتمالا بیش از حد بود. تصور می کنم ریسکهای قیمت همچنان در جهت صعودی هستند به خصوص که احتمال اختلال بیشتر عرضه از سوی لیبی وجود دارد اما مهم‌تر از همه، احتمال تحریم نفت روسیه توسط اتحادیه اروپاست.

قیمتهای جهانی نفت نوسان بالایی داشته و تحت تاثیر چشم انداز عرضه محدود پس از اعمال تحریمهای غربی علیه روسیه که دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان و بزرگترین تامین کننده انرژی اروپاست، بالاتر رفته‌اند. با این حال چشم انداز رشد اقتصادی ضعیف‌تر و ادامه قرنطینه‌های کووید ۱۹ در چین که به اقتصاد بزرگترین واردکننده نفت جهان آسیب زده است، تا حدودی مانع رشد بیشتر قیمتها شده است.

در بخش عرضه، تولید اوپک پلاس در مارس ۱.۴۵ میلیون بشکه در روز پایین‌تر از هدف تعیین شده بود که متاثر از کاهش تولید روسیه تحت تاثیر تحریمهای غربی بود. گزارش اوپک پلاس نشان داد تولید روسیه در مارس به ۱۰.۰۸ میلیون بشکه در روز رسید که حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز پایین‌تر از هدف تولید این کشور بود.

وزارت نفت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد عراق به تصمیم اوپک پلاس برای افزایش تولید نفت پایبند است. این بیانیه چند روز پس از اظهارات احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق منتشر شد که گفته بود عراق برای افزایش تولید خارج از سیاست تولید اوپک، تحت فشار قرار دارد.

اختلالات دیگر عرضه به نگرانی‌ها نسبت به وضعیت عرضه نفت اضافه کرد. شرکت ملی نفت لیبی در بندر نفتی بریقه، وضعیت فورس ماژور اعلام کرد و از ناتوانی برای عمل به تعهداتش برای بازار نفت خبر داد.

بر اساس گزارش رویترز، در آمریکا، آمار موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت هفته گذشته ۴.۵ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است در حالی که تحلیلگران افزایش ذخایر را پیش بینی کرده بودند. آمار رسمی بعدازظهر روز چهارشنبه از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر می شود.