همتی: تسلط بانک مرکزی بر بازار ارز پرقدرت‌تر از همیشه است

«عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی ایران روز جمعه با تبریک یلدا در اینستاگرام نوشت: تسلط و احاطه بر بازار ارز پرقدرت‌تر از همیشه است و سیاست‌های بانک مرکزی برای تقویت ارزش پول ملی و واقعی شدن نرخ ارز، برمبنای نظرات کارشناسی و واقعیت‌های اقتصادی تداوم می‌یابد.

به گزارش راهبرد بانک،همتی افزود: ثبات نسبی ایجاد شده در بازار ارز، به همراه تقویت تدریجی ارزش پول ملی کشور که موجب آرامش در میان اقشار مختلف مردم شده است، با ترفندهایی از طرف کسانی همراه شده که با اهداف مختلف از جمله کسب سود از نوسانات بازار، علیه ثبات و آرامش اقتصادی کشور جو روانی ایجاد می‌کنند.
وی ادامه داد: درج مطالب جعلی به نقل از اینجانب در مورد ذخائر ارزی و سرنوشت برخی از سپرده‌های بانکی و کسری بودجه و … و بازنشر آن در فضای مجازی و بزرگ‌نمائی برخی اظهارات و اخبار بین‌المللی برای ایجاد نگرانی از وضعیت ارزی کشور در بین مردم، از جمله‌ این موارد است.
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه ذخائر ارزی کشور در وضعیت مطلوبی قرار دارد، افزود: لازم است بار دیگر یادآوری کنم که بانک مرکزی ضمن صیانت لازم از سپرده‌های مردم در بانک‌ها، اصلاح و به روزرسانی نظام بانکی را با دقت طراحی و اجرا می‌کند. 
وی ادامه داد: مجموعه‌ بانکی تمام ظرفیت خود را برای تقویت تولید و رشد اقتصادی به کار می‌گیرد.
بازار ارز در هفته های گذشته شاهد کاهش تدریجی قیمت‌ها بوده و تا حد زیادی از نوسانات آن کاسته شده است. بدین ترتیب دلار طی روزهای اخیر در کانال ۹ هزار تومان معامله شد و بهای سکه و طلا به قیمت پنج ماه پیش بازگشت.
همزمان به گزارش رسانه های بین المللی همچون رویترز، ریال ایران روی ریل تقویت قرار گرفته و بازار به ثبات نسبی رسیده است.
کارشناسان معتقدند اقدامات حساب شده بانک مرکزی بر این کاهش نرخ اثرگذار بوده و باعث خروج تقاضای احتیاطی و سفته‌بازی از این بازار شده است.