مدیر عملیات بازار متشکل ارزی:

نرخ خرید و فروش ارز در صرافی‌ها منتشر می‌شود

مدیر عملیات بازار متشکل ارزی ایران گفت: نرخ خرید و فروش ارز کارگزاران و صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی بزودی در سایت رسمی این بازار منتشر می‌شود.

به گزارش راهبرد بانک،

«هادی نژاد» اظهارداشت: به زودی فهرست کارگزاران بازار متشکل ارزی کشور به همراه نرخ‌های خرید و فروش اعلامی آنها در سایت‌های رسمی بازار متشکل ارزی به نشانی www.ice.ir قرار می‌گیرد.

وی افزود: به این ترتیب متقاضیان می‌توانند با مشاهده اطلاعات صرافی‌ها و کارگزاران بازار متشکل، براساس محل فعالیت و نرخ‌های خرید و فروش اعلامی کارگزار مورد نظر خود را انتخاب ارز خرید و فروش کنند.

مدیر عملیات بازار متشکل ارزی گفت: با این اقدام مهم که هماهنگی‌های لازم برای انتشار آن انجام شده است قیمت ارز در صرافی‌های مختلف بصورت شفاف و مقایسه‌ای در دسترس متقاضیان قرار می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: متقاضیان و هموطنان گرامی می‌توانند با مراجعه به سایت بازار متشکل ارزی نرخ‌ها را مشاهده کنند.
هادی نژاد در خصوص اینکه این نرخ‌ها در یک محدوده و رنج مشخصی هستند گفت: نرخ ارز از قواعد کسب و کاری در بازار متشکل ارزی تحت نظارت بانک مرکزی تبعیت می‌کند که هموطنان گرامی هم نرخ‌ها را مقایسه و هم بتوانند بهترین نرخ‌ها را برای خرید و فروش انتخاب کنند و به آن صرافی یا کارگزار مورد نظر مراجعه کنند و ارز مورد نیاز خود را خریداری کنند.
وی همچنین درباره زمان اجرایی شدن آن گفت: مقدمات فنی این کار آماده شده است و در حال نهایی کردن آن هستیم.
مدیر عملیات بازار متشکل ارزی در ادامه درخصوص صرافی‌هایی که عضو بازار متشکل ارزی نیستند افزود: تمامی صرافی‌هایی که دارای مجوز از بانک مرکزی هستند بر اساس مقررات بانک مرکزی ملزم هستند نرخ‌ها را در قالب تابلو صرافی اعلام کنند؛ این امکان برای صرافی‌ها وجود دارد تا نرخ‌های خود را در سایت بازار متشکل ارزی ایران قرار دهند، ‌ این اقدام برای کارگزارن عضو بازار متشکل و سایر صرافی‌ها به یک شکل خواهد بود.
وی در خصوص اینکه به چه صورت این ارزها را می‌شود خرید و فروش کرد افزود: کارگزاری‌ها می‌توانند ارز حاصل از صادرات را خریداری و در بازار متشکل عرضه کنند البته ارزها هم به صورت مسافرتی هم به صورت سایر سرفصل‌هایی که مصوب بانک مرکزی هست امکان فروش آن وجود دارد.
هادی‌نژاد تاکید کرد: همه مردم می‌توانند با نرخ‌های مشخصی تمام نیازهای مصرفی خود را در قالب این ارزها خریداری کنند.
مدیر عملیات بازار متشکل ارزی در پاسخ به این سوال که اگریک صرافی قیمت غیر واقعی اعلام کند چه برخوردی با صرافی می‌شود و مردم اگر با این صحنه مواجه شوند چه کار می‌توانند انجام دهند افزود: کارگزاران عضو بازار متشکل و بقیه صرافی‌ها تحت قواعدی هستند و این موضوع جدیدی نیست همیشه قواعد نرخ گذاری شان بر اساس قواعدی بوده که بانک مرکزی برای آن‌ها وضع کرده است.
مدیر عملیات بازار متشکل ارزی تصریح کرد: قواعد مشخص هست هم اینکه نظارت کافی روی نرخ گذاری آن‌ها انجام می‌شود هم نظارت به صورت جاری و لحظه‌ای هم نظارت‌های تصمیمی اتفاق می‌افتد و صرافی‌ها نمی‌توانند از آن قواعد مورد نظر بانک مرکزی تخطی کنند در همان قالب نرخ گذاری می‌کنند و عرضه و تقاضا انجام می‌دهند.