ضرورت و فوریت رفع چالشهای ادغامی بانک سپه

دکتر سپهدار رهنما در نامه ای به مدیر عامل بانک سپه در مورد ضرورت و فوریت چالش های موجود در بانک های ادغامی نکاتی را بیان نمودند .

به گزارش راهبرد بانک، دکتر سپهدار رهنما در نامه ای به مدیر عامل بانک سپه ضرورت و فوریت چالش های موجود در بانک های ادغامی را بررسی و نکات آن را بیان نمودند . متن نامه به شرح ذیل می باشد . 

 

سرور گرانقدر جناب آقای چقازردی

مدیرعامل محترم بانک سپه

با سلام و تحیات و آرزوی توفیق

همانگونه که مستحضرید تقریباً از دسامبر ۲۰۱۹ بحران کرونا همه بخش های اقتصادی جهان را تحت تاثیر قرار داده است. از تولید، حمل و نقل، خرده فروشی ها و حتی ورزش، و در این میان هر بخش چالش های خاص خود را به همراه دارد که صنعت بانکداری نیز مانند بسیاری از بخش های دیگر نیز تحت تاثیر شیوع این بیماری است و بانک ها در کشورهای توسعه یافته جهان مجبور به اتخاذ سیاست های جدید برای کاستن از تبعات همه گیر این ویروس شده اند.

گسترش این ویروس دولت ها را مجبور کرد تا به اعمال قوانین سخت مانع از ایجاد اجتماعات شده و ناگزیر از متوقف کردن بنگاه های اقتصادی شدند. بر این نکته واقفیم که افزایش مطالبات غیر جاری – کاهش اعطای تسهیلات و افزایش زیان بانک ها جزء مواردی است که به شدت سیستم بانکی را تحت تاثیر کرونا قرار داده است. علاوه بر محدودیت  ها و تبعات ناشی از تحریم های ایران، اکنون کرونا نیز شرایط جدیدی را ایجاد کرده که تهدیدات و فرصت های متعددی را در دل خود دارد.

ادغام بانک ها امروزه یکی دیگر از مواردی است که بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار و شورای عالی هماهنگی اقتصادی (سران سه قوه) از خرداد ماه بصورت عملیاتی استارت خورد . این اقدام قطعاً در راستای برنامه ای جامع و هماهنگ در مسیر اصلاح نظام بانکی و ساماندهی بازار پولی کشور است. اصولاً ادغام به مفهوم ترکیب دو یا چند بنگاه است ، به گونه ای که بنگاه های تملک کننده مسوولیت دارایی و تعهدات بنگاه یا بنگاه های تملک شده را بر عهده گرفته و همچنین حفظ منابع انسانی آنها  و همچنین با تملک یک بنگاه یا بانک همپوشانی بین بخش ها صورت می گیرد . ادغام بانک ها ابتدا در سال ۱۹۸۰ در کشورهایی مانند آلمان ، ایتالیا و آمریکا آغاز شده است که از نظر سیاست گذاران هدف از آن نجات رکود بازار بود . ما در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ شاهد ادغام ۱۶ بانک به ارزش ۸۲ میلیارد دلار در آمریکا بوده ایم . مهمترین دلیل ادغام بانک ها در ژاپن طی سال های  ۱۹۹۰ – ۲۰۰۴ بحران مالی ، پایین آمدن سلامت بانک ها و کاهش تمرکز بازار بوده است و یکی از ادغام ها که منجر به تشکیل بزرگترین بانک ژاپن  BTMU شده است حاصل ادغام بانک های توکیو – میتسوبیشی و هلدینگ ufg  در سال های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ بوده است .

کشورهایی مثل اسپانیا و شیلی هم در مقاطعی مجبور به ادغام بانک ها شدند . در کنیا نیز هم این اتفاق جهت رسیدن به سهم بازار ، برای بالا بردن استانداردهای خدماتی، نوآوری در تنوع سپرده های خود ، کم کردن هزینه ها و حرکت به سمت کم کردن تعداد بانک ها روی داده است . در واقع ادغام و تملیک روشی سریع در دستیابی به اهداف استراتژیک بانک ها است . درآمد بیشتر – سود آوری و بالا بردن بازدهی دارایی و بازدهی حقوق صاحبان سهام است .

ادغام این گونه بانک ها قطعا باعث افزایش سرمایه و تقویت آنها و با افزایش کفایت سرمایه منجر به ایجاد یک بانک قوی تر می گردد . البته باید توجه داشت که با ادغام این بانک ها و تشکیل یک بانک قوی قطعا باید شایسته سالاری و توانمند سازی مدیران را در نظر گرفت و استفاده از پتانسیل قوی همه کارکنان بدون تعصب برندی باید سرلوحه قرار گیرد .

جناب آقای چقازردی مدیر عامل محترم بانک سپه

آنچه اینجانب را به نوشتن این نامه واداشت احساس مسوولیت و حس دین به بانکی که در آن کار می کنم و همه موارد قطعا از روی دلسوزی و نگاه پیشنهادی در جهت برطرف کردن نقائصی که احیاناً در پروسه ادغام بر این بانک معظم مترتب است، می باشد.

ادغام انجام شده یک طرح ملی است ، جهت انجام سیاست های دولت و نظم بازار و کنترل و نظارت بر مسائل پولی کشور اصولاً کاری پسندیده و قابل قبول است و همه کارکنان موظفند در جهت موفقیت این طرح به مجموعه بزرگ بانک سپه کمک کنند ولی در این اثنا نگرانی هایی وجود دارد که بر حسب رسالت مطبوعاتی خودم و اینکه اینجانب به عنوان نماینده حضرتعالی در شعبه هستم برخود فرض دانستم که نسبت به اصلاح رویه و سرعت بخشیدن به مواردی را به سمع و نظرتان برسانم.

 

چالش های ذیل اصلاح فوری را می طلبد.

  1. اتصال سریع شعب ادغامی به سامانه Core Banking  سپه . گرچه این روند باید قبلاً پیش بینی می شد و ارتقای سیستم زودتر از این انجام می شد ولی همین تعلل عملاً ضربه ای مهلک بر روند خدمات رسانی به مجموعه وارد کرده است .
  2. صیانت از برند بانک سپه ؛ مستحضرید که برند هر سازمان جزء دارایی اصلی آن سازمان و روح حاکم بر ارزش سازمان را تشکیل می دهد . امروزه ملاحظه می گردد به دلیل همین عدم هماهنگی و تعلل در خدمات رسانی به مشتریان امکان انجام کارهای بانکی شان فراهم نیست بخصوص در بانک های ادغامی و با پاسخ منفی مواجه می شوند. لذا می طلبد که هرچه سریعتر اقدامات عاجل به عمل آید . چون برند بانک سپه ۹۵ سال قدمت دارد و رقبای  ما در کمین هستند که مشتریان را جذب کنند . امروز هم بازار سرمایه جذابیت هایی دارد که در صورت عدم رسیدگی به نیازهای مشتریان و سرگردانی آنها به سمت و سوی رقبا سوق پیدا می کنند .
  3. بحث بسیار مهم بحث سرمایه های انسانی بانکهای ادغامی است . روح نا امیدی و یاس و عدم رضایت بعضاً در بین کارکنان به وضوح مشاهده می شود. بنده به عنوان نماینده شما در شعبه و اینکه بین این پرسنل هستم فضا ، فضای خوبی را مشاهده نمی کنم ، یکسان کردن خدمات رفاهی بانک های ادغامی با بانک سپه ، دادن تسهیلات رفاهی ، کارانه و پاداش بر اساس سیستم خود بانک سپه مورد انتظار است . قراردادهای پرسنل ادغامی باید بازنگری و سریعاً ساماندهی شود . اجازه تعلل در ارائه خدمات قبلی را ندهید و باید حتی جهت ایجاد انگیزه و دلگرمی کارکنان بانک های ادغامی خدمات جدیدی را تعریف کنید. چون این پرسنل بودند که در سختیها و بحران های پیش روی موسسات ادغامی از جان و دل مایه گذاشتند و بانک ها را تا سر منزل مقصود حمایت و صیانت کردند و از بحران ها نجات دادند.

جناب آقای چقازردی مدیر عامل محترم بانک سپه

چه بخواهیم، چه نخواهیم این بانک ها ادغام شده و یک خانواده شده ایم و ما می توانیم ، با وجود نیروهای جوان و تحصیلکرده و ارزشی مهر اقتصاد سابق و حکمت ایرانیان و استفاده از پویایی و نیروی جوان در کنار تجربه قریب به ۹۵ سال بانک سپه به عنوان بزرگترین و قوی ترین بانک جهان اسلام مطرح باشیم که انشاءالله با تدبیر خاص حضرتعالی و اعضای محترم و متفکر بانک سپه به این نقطه خواهیم رسید . اگر این پتانسیل عظیم سرمایه های انسانی بانک های ادغامی را نادیده بگیریم قطعاً آثار منفی دربر خواهد داشت و این آثار منفی در اثربخشی و خدمات دهی تاثیر مستقیم دارد.

نکته بعدی طراحی محصول جدید جهت ارائه به شعب است . مشتریان بانک های ادغامی مشتریانی بودند که  بیشترین تسهیلات را در کمترین زمان از بانکها ادغامی اخذ کردند. در راستای نگهداری این مشتریان دستور فرمایید برابر ضوابط بانک مرکزی خدمات و محصولی طراحی کنید تا این مشتریان ماندگار شوند.

نکته مهمتری که باید اشاره کنم با توجه به هزینه تامین منابع شعب ادغامی منابع گرانقیمت ، اگر تدبیری انجام نشود قطعا در پایان سال با ضررهای هنگفتی روبرو می شویم . تفکر پول داغ را تداعی کنیم. اگر این جذب منابع ها  به تسهیلات تبدیل نشود در جهت جهش تولید که مقام معظم رهبری تاکید دارند، استفاده نشود قطعاٌ شعب دچار چالش خواهند شد .     

نکته بسیار مهم بحث مهلت چند ماهه به وام گیرندگان به دلیل شیوع بیماری کرونا بوده که متاسفانه در بانک های ادغامی انجام نپذیرفت و این باعث نارضایتی این قشر از مشتریان گردید. کسب و کارهایی که بعضاً آسیب دیده اند طبق مصوبه دولت و ابلاغ بانک مرکزی نیاز به حمایت دارند و باید بانک ها هم در این راستا نقش خود را به خوبی ایفاء کنند .

ضمن تقدیر و تشکر از زحمات حضرتعالی و اعضای محترم هیات مدیره و کلیه مدیران صف و ستاد و همه پرسنل بانک معظم سپه و با آرزوی توفیق و بهروزی امیدوارم که انشاءالله با انسجام وحدت و همدلی و بدون هرگونه تعصب ، کلیه مدیران و کارمندان را در این پروژه ملی مشارکت و از توانمندی ها و تجارب مدیران و کارکنان بانک های ادغامی در پیشبرد اهداف و تعالی بانک بهره جسته و خود را جهت خدمت به مردم بیشتر از پیش آماده و همچون سربازانی فداکار در سایه رهبر معظم انقلاب اسلامی قدم برداریم .

اینجانب به عنوان صاحب امتیاز و مدیر مسئول مجله راهبردهای نوین بانکداری و پایگاه خبری “راهبرد بانک” آمادگی کادر علمی و پژوهشی مجموعه های ذکر شده را جهت انعکاس اخبار و رویدادهای بانک را اعلام می کنم و تا برطرف شدن نواقص رصد خواهم کرد و انشاءالله در ارزیابی بعدی موارد را به سمع و نظر شریفتان خواهم رساند .

ایام عزت و توفیق مستدام

دکتر سپهدار رهنما- صاحب امتیاز و مدیر مسئول مجله راهبردهای نوین بانکداری و پایگاه خبری “راهبرد بانک”