شاخص بورس امروز (شنبه) با رشد ۲۲۳ پله ای در جایگاه ۱۶۷ هزار و ۸۳ واحدی ایستاد.

به گزارش راهبرد بانک، در معاملات امروز یک میلیارد و ۲۴۳ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش سه هزار و ۳۸۱ میلیارد ریال در ۱۲۰ هزار و ۳۲۶ نوبت دادوستد شد. بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ […]

به گزارش راهبرد بانک، در معاملات امروز یک میلیارد و ۲۴۳ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش سه هزار و ۳۸۱ میلیارد ریال در ۱۲۰ هزار و ۳۲۶ نوبت دادوستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، ۶۴ واحد صعود کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۲۹۴ واحد افزایش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز ۲۰۷ واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است. شاخص آزاد شناور ۲۴۱ واحد رشد کرد؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور هشت واحد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس نیز یک هزار و ۲۷۷ واحد تقویت شد.
در معاملات امروز نمادهای رمپنا (مپنا)، خساپا (سایپا) و شپنا (پالایش نفت اصفهان) بیشترین تاثیر مثبت و فولاد (فولاد مبارکه)، وبملت (بانک ملت) و وغدیر (سرمایه گذای غدیر) بالاترین فشار منفی را بر شاخص وارد کردند. 

** صدرنشینی گروه خودرو
گروه خودرو در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه ۲۹۹ میلیون سهم به ارزش ۵۰۷ میلیارد ریال دادوستد شد. گروه بانک به ارزش ۳۴۲ میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش ۳۱۴ میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
گروه فلزات اساسی با دادوستدی به ارزش ۲۹۷ میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت؛ گروه فرآورده های نفتی نیز با معاملاتی به ارزش ۲۷۱ میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

** رشد فرابورس
شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز ۱۳ واحد رشد کرد و در جایگاه یک هزار و ۸۵۸ واحدی قرار گرفت. در بازار فرابورس بیش از ۶۹۰ میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از سه هزار و ۶۴۷ میلیارد ریال دادوستد شد.
در معاملات امروز نمادهای ذوب (ذوب آهن)، مارون (پتروشیمی مارون)، سمگا (گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی) و دماوند (تولید برق دماوند) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بر جا گذاشته و آن را بالا بردند

منبع :ایرنا.