سومین شماره مجله «راهبردهای نوین بانکداری» منتشر شد

سومین شماره مجله “راهبردهای نوین بانکداری” (شماره اسفند ۱۳۹۷) اختصاصی حوزه اقتصاد (بانک، بیمه و بورس)، در ۴۸ صفحه با پرونده ویژه آسیب شناسی ادغام بانکهای نظامی، به زیور طبع آراسته شد.

به گزارش راهبرد بانک، سومین شماره مجله "راهبردهای نوین بانکداری" (شماره اسفند ۱۳۹۷) اختصاصی حوزه اقتصاد (بانک، بیمه و بورس)، در ۴۸ صفحه با پرونده ویژه آسیب شناسی ادغام بانکهای نظامی، به زیور طبع آراسته شد.

دکتر «سپهدار رهنما» در بخش «سخن مدیر مسوول»، با عنوان نوشداروی ادغام بانک های نظامی، دو سناریوی ادغام این بانک ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است. در سناریوی اول؛ شاید به دلیل زیان، آشفتگی در بازار این بانک‌ها و موسسات در حال ادغام ، دولت قصد دارد که ضعف ‌های این بانکها را هم پوشانی کرده و از افسارگسیختگی و خلق پول در جامعه، دادن وام‌ های بدون هدف و… جلوگیری کند. در سناریوی دوم: با توجه به اینکه بانک مرکزی مستقل نیست و مجری سیاست ‌های انتخاباتی دولت است، وجود این بانک‌ها مانع از اجرای سیاست‌های بانک مرکزی بوده و بانک مرکزی به طور کامل امکان رصد کردن این بانک‌ها و موسسات را نداشته است. لذا این ادغام را با محوریت یک بانک دولتی انجام داده تا بیشتر بتواند سیاست‌های خود را اعمال کند.

دکتر «نادعلی بای» در بخش «سخن سردبیر»؛ با عنوان «برآورد چشم انداز بانک و بیمه کشور در سال ۱۳۹۸» می نویسد؛ بخش خدمات بانکداری و مالی ایران همچنان بر اساس استانداردهای جهانی با توجه به تحریم های متمادی و متوالی که مشارکت شرکت های خارجی و سرمایه و تخصص شان را محدود کرده، توسعه نیافته باقی خواهد ماند. خروج ایالات متحده از برجام همچنین توسعه بخش های مرتبط به این صنعت را مختل کرده است. بخش مالی ایران با توجه به برقراری دوباره تحریم های ایالات متحده که به تلاش ها برای سرمایه گذاری و بازسازی دوباره را مختل خواهد کرد، همچنان آسیب پذیر باقی خواهد ماند. چشم انداز بخش بیمه ایران نیز نسبتاً تیره و تار است. حتی رفع نسبی تحریم های اقتصادی در پسابرجام، تاثیر قابل توجهی بر بیمه ایران نگذاشت.

در بخش گفت و گو؛ دکتر «علی نائیج حقیقی » مدیر سابق حراست بانک های غیر دولتی و موسسات پولی بانک مرکزی، معتقد است در کشوری که بیش از ۸۰ درصد اقتصاد آن دولتی است، نمی توان توقع استقلال بانک مرکزی را داشت. وی  تاکید دارد که هرچه سریع تر بازار غیر متشکله ارزی سامان یابد.

دکتر «ساسان ویسی» استاد اقتصاد دانشگاه امام حسین (ع) هم در گفت و گویی بر ناکارآمدی اقدامات اقتصادی دولت بواسطه ناهماهنگی سازمان برنامه و بودجه با بانک مرکزی تصریح کرده است.

دکتر «سیدمحمدرضا میرتاج الدینی» معاون اسبق پارلمانی رییس جمهور دولت دهم و مشاور کنونی پارلمانی صدا و سیما هم در گفت و گویی، معتقد است که تصویب FATF، راه های دور زدن تحریم ها را می بنند.

دکتر «علی اکبر نیکو اقبال» دانشیار اقتصاد دانشگاه تهران ، در گفت و گویی، معتقد است که تورم ۴۳.۵ درصدی در دولت های یازدهم و دوازدهم کاشته شده و به بار نشسته است.

در بخش مقالات تخصصی؛ این مقالات عبارتند از؛ ۱- آسیب شناسی هزار توی ادغام بانک های نظامی: گامی مثبت اما دیرهنگام برای اصلاح نظام بانکی کشور، ۲-برآورد چشم انداز حقوقی سیاسی عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی، ۳-سناریوهای محتمل آینده برجام بر عملکرد نظام بانکی ایران، ۴-الزامات و پیامدهای سرمایه گذاری خارجی در ایران،۵- تجربه قانون حقوق مودیان مالیاتی آمریکا؛ مهم ترین سند قانونی شناخت مصادیق حقوق مودیان مالیاتی (نگاهی به وجوه اشتراکی نظام مالیاتی ایران و آمریکا)، ۶-گزارش UNDP از پدیده فرار سرمایه ها در کشورهای در حال توسعه.

در ادامه یادداشت ها و تحلیل هایی به صورت زیر منتشر شده است: ۱- ترمز نقدنینگی بدون پشتوانه راباید کشید ( امحای نقدینگی با فروش دارایی های راکد و مازاد)، ۲-نگاه رسانه های خارجی به اقدامات نظام بانکی ایران برای مقابله با تحریم ها.