سوئیفت چیست؟ و چگونه کار می کند؟

در شبکه سوئیفت به کمک کدهای سوئیفت دستورهای پرداختی را به حساب‌های موسسه‌های مالی ارسال می‌کنند تا دیگر نیاز به انتقال خود وجوه نباشد.

به گزارش راهبرد بانک، سوئیفت ( SWIFT ) یا Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication شبکه ای برای انتقال پول بین بانکی در سطح جهانی است. این موسسه در سال ۱۹۷۳ و به واسطه ی حمایت ۲۳۹ بانک از ۱۵ کشور جهان در کشور بلژیک به ثبت رسید و تمامی حقوق مالکیتی آن متعلق به بانک های عضو آن است. موسسه سوئیفت موظف است با استفاده از خدمات متنوع خود، تمامی نیاز های مالی بانکی و موسسات مالی را در سراسر دنیا پشتیبانی کند.

با استفاده از این شبکه می توانید وجه خود را در سیستمی امن و مطمئن و با سرعت بالا به اقصی نقاط جهان ارسال کنید. شبکه سوئیفت به زبان ساده به این شکل است که شما بخواهید از فرودگاه یک کشور به فرودگاه کشور دیگر بروید. در این بین گاهی پیش می آید که پرواز مستقیم بین دو کشور وجود نداشته باشد و شما مجبور باشید با پروازهای جداگانه به فرودگاه مقصد خود برسید؛ این پروازهای جداگانه نیز همان بانک های واسطه و مکاتبه کننده در شبکه سوئیفت هستند.

در شبکه سوئیفت به کمک کدهای سوئیفت دستورهای پرداختی را به حساب‌های موسسه های مالی ارسال می‌کنند تا دیگر نیاز به انتقال خود وجوه نباشد. سوئیفت کد (Swift Code) یک علامت انحصاری برای شناسایی بانک ها است که از ۸ الی ۱۱ کاراکتر تشکیل شده و زمانی که ۸ کاراکتر داشته باشد فقط بانک عامل مشخص شده و شعبه آن معلوم نیست.

۴ کاراکتر اولین کد معرف بانک است که فقط از حروف هستند و دو کاراکتر بعدی معرف کشور بانک. دو کاراکتر سوم موقعیت مکانی بانک را مشخص می‌کنند و در آخر سه کاراکتر باقیمانده کد شعبه بانک است که بدون این سه کاراکتر هم کد سوئیفت تکمیل است، ولی برای اطلاعات بیشتر می توان این ۳ کاراکتر را گذاشت و به صورت انتخابی است.

همچنین قبل از سوئیفت از سیستم تلکس(Telex) استفاده می شد. این روش بسیار کند بود، مشکل امنیتی داشت و همانند سوییف استانداردی برای مکاتبات مالی نداشت. ارسال کننده می بایست پیغام مالی را بصورت جمله ارسال می کرد که این امر موجب ایجاد خطا به واسطه سوبرداشت گیرنده از محتوا تلکس می‌شد. ارسال تلکس از طریق سیم انجام می شد و به همین دلیل اصطلاح «وایر ترنسفر» برای این امر استفاده شد.

سوئیفت توسط اعضا آن اداره می‌شود که این افراد علاوه بر حق عضویت اولیه، هزینه عضویت سالانه نیز می پردازند. همچنین بابت هر پیغامی که مبادله می شود نیز مبلغی دریافت می‌کنند. این مبلغ بر حسب نوع پیغام و نوع بانک متفاوت است. بخشی از شارژ حواله یا کسری مبلغی که حین انجام حواله صادر می شود مربوط به همین هزینه است.