سرنوشت تکمیل پروژه آب رسانی به چهارشهر کهگیلویه در هاله ای از ابهامات قرار دارد

به گزارش راهبرد بانک: برداشت بی‌رویه از منابع آب سفره‌های زیرزمینی، روش‌های غلط و قدیمی آبیاری و کاهش شدید بارندگی همیشه آینده نگران‌کننده‌ای را برای اهالی کهگیلویه و بویراحمد ترسیم می‌کند. کاهش بارندگی در استان در سال‌های گذشته سبب کاهش حجم آب در پشت سدهای استان شده و خطر تنش‌ آبی ۶ شهر استان هشدار […]

به گزارش راهبرد بانک: برداشت بی‌رویه از منابع آب سفره‌های زیرزمینی، روش‌های غلط و قدیمی آبیاری و کاهش شدید بارندگی همیشه آینده نگران‌کننده‌ای را برای اهالی کهگیلویه و بویراحمد ترسیم می‌کند.

کاهش بارندگی در استان در سال‌های گذشته سبب کاهش حجم آب در پشت سدهای استان شده و خطر تنش‌ آبی ۶ شهر استان هشدار تلخی است که همیشه به گوش می‌رسد و این استان نهمین استان دارای تنش آبی در کشور شناخته می‌شود.

با تلاش‌ها و رایزنی‌ها مسئولان وقت سال ۹۶ برای حل مشکل بی‌آبی و کم‌آبی با هدف تأمین آب پایدار چهار شهر دهدشت، سوق، لنده و چرام طرح آبرسانی از سد کوثر در کهگیلویه کلنگ‌زنی شد.

پروژه آبرسانی به چهار شهر کهگیلویه در یک برنامه زمان‌بندی شده ۳۶ ماهه تعریف شد اما اکنون پس از گذشت ۵۸ ماه از آغاز عملیات و ۲۲ ماه از پایان سررسید هنوز ۳۲ درصد پیشرفت دارد.

پروژه آبرسانی به چهار شهر دهدشت، سوق، چرام و لنده در سه قطعه شامل قطعه اول از تصفیه‌خانه خیرآباد تا مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی تپه نورالشهدا دهدشت به طول ۲۸ کیلومتر و دارای ۵ مخزن با مجموع ظرفیت ۴۱ هزار و ۵۰۰ مترمکعب و شامل سه ایستگاه پمپاژ بوده که یکی از این مخازن احداث شده و دو مخزن دیگر نیز در حال احداث هستند.

قطعه دوم از تپه نورالشهدا دهدشت به طرف شهر سوق و لنده به طول ۲۴ کیلومتر که حدود ۱۲ کیلومتر از این مسیر خاکبرداری شده و قطعه سوم آن از تپه نورالشهدا به سمت چرام و روستا‌های در طول مسیر به طول ۲۳ کیلومتر بوده که در این قطعه هنوز هیچ کاری صورت نگرفته است.

قطعه اول این پروژه به طول ۲۸ کیلومتر در واقع بخش اصلی پروژه محسوب شده و حدود ۶۵ درصد از حجم کل پروژه را شامل می‌شود و شامل ۱۳ کیلومتر لوله ۹۰۰ میلی‌متر و نیز ۱۵ کیلومتر لوله هزار میلی‌متر است که از این میزان تاکنون فقط ۱۰ کیلومتر از لوله هزار میلی‌متر اجرا و ۲ کیلومتر اول خاکبرداری شده است.

پروژه آبرسانی از سد کوثر به چهار شهر دهدشت، سوق، چرام و لنده و روستاهای اطراف با جمعیت ۲۴۰ هزار نفر شامل ۱۵۳ هزار نفر شهری و ۸۷ هزار نفر روستایی با هدف تامین ۱۶ میلیون و ۹۴۰ هزار مترمکعب کلنگ‌زنی شده است.

در این طرح در مجموع ۱۷ میلیون مترمکعب در سال آب شرب با دبی لحظه‌ای ۸۶۰ لیتر در ثانیه انتقال داده می‌شود و به نحوی طراحی شده که قابلیت افزایش ظرفیت تا سقف یک هزار و ۳۴۵ لیتر در ثانیه به منظور انتقال آب مورد نیاز صنعت را نیز تامین خواهد کرد.

فرماندار کهگیلویه در بازدید از پروژه آبرسانی به چهار شهر از سد کوثر، گفت: باوجود اقدامات ارزنده و دستاوردهای بسیار بزرگ قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در اجرای پروژه‌های عمرانی و طرح‌های عظیم توسعه‌ای اما دلایل عدم تکمیل و بهره‌برداری این پروژه تاکنون مبهم است.

سید عبدالعزیز موسوی افزود: در صورت تخصیص منابع مالی و اعتبارات مورد نیاز این پروژه براساس برنامه پیش‌بینی شده قطعه اول این طرح تا پایان سال آینده تکمیل می‌شود.

وی تصریح کرد: این پروژه دارای ظرفیتی با گنجایش ۴۱ هزار و ۵۰۰ مترمکعب با ۵ مخزن و سه ایستگاه پمپاژ بوده که احداث یک مخزن به پایان رسیده و ۲ مخزن نیز در حال احداث است.