روحانی: تسلیم‌شدن در برابر آمریکا به‌معنای خیانت به خود و نسل‌های آینده است

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه اسلام دین احترام به همه انسان‌ها است، گفت: تسلیم‌شدن در برابر آمریکا به‌معنای خیانت به خود و نسل‌های آینده است.

به گزارش راهبرد بانک" حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور، صبح روز گذشته ( شنبه ۳  آذر) در مراسم افتتاحیه سی و دومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با تبریک ولادت پیامبر‌(ص) و امام‌صادق (ع) گفت: بی‌تردید پیامبر مسیر نور و هدایت را برای همه جهانیان به ارمغان آورد. درست است که او برای مسلمانان برادری را آورد اما برای همه جهانیان همزیستی مسالمت آمیز را به ارمغان آورد.

وی افزود: اسلام دین احترام تنها به مسلمانان نیست بلکه دین احترام به همه انسان ها و همه ارزشهای والای انسانی است. امروز افتخار ماست که خُلق نیکوی پیامبر و سیره بلند او و کلام والای او را بتوانیم پیروی کرده و ادامه دهیم.

رئیس جمهور تأکید کرد: شرایط امروز منطقه ما شرایط سخت و ناگوار است از فلسطین گرفته تا لیبی، سوریه، یمن و حتی شرایط افغانستان، پاکستان و عراق چیزی نیست که مورد انتظار جامعه اسلامی باشد. عزت مسلمانان در منطقه و در جهان آزادی است که پیامبر برای ما آورد بلکه برای همه انسان‌ها آورد که آن آزادی به رسمیت شناخته شود و برخورد و جنگ و دعوای ما با غرب و در رأس آن آمریکا برسر چیست؟ و آن یک کلمه است آیا آزادی برای غرب و بردگی برای دیگران؟ یا آزادی برای همه؟

روحانی تصریح کرد: منطق پیامبر(ص) و اسلام، آزادی انسانی و جوامع انسانی و ملتها و امت اسلامی بوده است. آنچه آمریکا از این منطقه و جهان می‌خواهد، بردگی است. اختلاف ما، آزادی و بردگی است.‌ آنها می‌گویند همه جهان باید آمریکایی فکر کنند و به ارزشهای آمریکا احترام بگذارند ولی ما می‌گوییم همه انسانها آزادند، همانگونه درک می‌کنند، می‌فهمند و ارزشهایی را مورد احترام قرار می‌دهند که راه سعادت انسان را تضمین می‌کند.

وی اظهار داشت: این اختلاف بلند مدت بوده و در طول قرنها وجود داشته است. قبل از جنگ جهانی اول و بعد از جنگ جهانی دوم آن را می‌بینیم.‌آنها می‌گویند عظمت و فرمانروایی بر مبنای قدرت است. ولی ما می‌گوییم برمبنای عدل و انصاف است. این اختلافات بین ما و قلدرمآب‌های جهان عرب و در رأس آن آمریکاست.

رئیس‌جمهور افزود: آنها می‌گویند منافع ما باید در همه جا اصل و اساس باشد. ملتهایی که برخلاف منافع آنها حرکت می‌کنند از آنها دعوت می‌کند به راهی که خود ترسیم کرده بازگردند. ما می‌گوییم راه انسان‌ها را خدا، پیامبران، خرد تعیین کرده و قلدرها نمی‌‌توانند راه انسان را تعیین کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: سازمان ملل بعد از جنگ جهانی دوم بر مبنای قدرت نظامی تشکیل شد، هرکس زور بیشتری دارد رأی بالاتری دارد، کسی که قدرت نظامی او از بقیه برتر است حق وتو دارد. ۵ کشوری که آن روز دارای سلاح اتمی بودند صاحب حق وتو شدند. آیا کشورهای جهان به این رأی دادند؟ یا جمعیت این کشورها این را دیکته می‌کرد؟ و یا سوابق تمدنی آنها و تاریخ گویای این بود؟ هرکس که به سلاح برتر و کُشنده‌تر و ویرانگر دست دارد، حاکم است و حق وتو دارد. این اساس ترسیم دنیای جدید بعد از جنگ جهانی دوم بوده است.

وی ادامه داد: یکی از آثار شوم بعد از جنگ جهانی دوم تشکیل غده سرطانی در این منطقه بود. بر این مبنا انجام شد که غرب می‌گفت به ملتهای این منطقه اعتماد ندارد و حتی به دولت‌های این منطقه هم که بسیاری دست نشانده او بودند، هم اعتماد ندارم و باید قدرت دست نشانده خودمان را در این منطقه مستقر کنیم که ۱۰۰ درصد گوش به فرمان ما باشد و منافع غرب را در منطقه حساس خاورمیانه تأمین کند.

**یکی از آثار شوم جنگ جهانی دوم تشکیل غده سرطانی در منطقه بود

رئیس جمهور افزود: چطور رژیم جعلی اسرائیل در این منطقه تشکیل شد و ملت بزرگ و تاریخی فلسطین از خانه‌های خود رانده و آواره و سالهای طولانی مورد قتل و غارت صهیونیست‌ها قرار گرفتند.

روحانی تصریح کرد: اگر آمریکا و برخی کشورهای منطقه درست می‌گویند و اعتماد ندارند، چرا می‌گوید حفظ رژیم فلان کشور را برای امنیت اسرائیل لازم می‌دانیم. صهیونیست و قدرت ظالمانه آنها در منطقه هرکاری کنند، آزادند. چون قبل از تشکیل کشورها مجعول اسرائیل حق وتو را برای خود قرار دادند.

وی اظهار داشت: اول آمریکا و انگلیس در سازمان ملل برای خود حق وتو درست کردند و سپس رژیم جعلی اسرائیل را بوجود آوردند. هردوی آنها جزو آثار شوم بعد از جنگ جهانی دوم بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما مسلمانان در مقابل نقشه غرب و رأس آنها آمریکا دو راه داریم، خاطرنشان کرد: یا باید از هویت دینی، اسلامی، بیعت با پیامبر و اسلام دست برداریم و در برابر غرب و آمریکا سرتسلیم فرود بیاوریم؛این یعنی به آرمان، دین، سعادت و آینده نسلهای این مرز و بوم برای همیشه خیانت کرده‌ایم تا آسوده و راحت زندگی کنیم و دروازه‌های اسلام را به روی آمریکا گشوده نگه داریم و فرش قرمز برای آنها پهن کنیم. یا باید با همه توان در برابر ظلم و جور با کمال قدرت بایستیم و دست از پیامبر قرآن و اسلام برنداریم. پیامبر الگوی ما بوده و خواهد بود.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ما از جمع کسانی که در برابر اسلام دست به دست هم دادند و شمشیرهای خود را به رخ اسلام کشیدند، نمی‌ترسیم. در این روزهای سخت بر ایمان ما افزوده می‌شود. البته در مبارزه گاهی پیروزی و گاهی شکست وجود دارد اما نهایتا اگر راستگویی و استواری‌مان را در مقام عمل در  پیشگاه شهادت خداوند به نمایش بگذاریم پیروزی نهایی از آن ماست، ولی در شرایط امروز تاریخی وظیفه بسیار سنگینی بر دوش ما هست اولا باید به آینده امید داشته باشیم و مسلمانان در نهایت پیروز خواهیم بود. اگر ما هم پیروزی نهایی را نبینیم، فرزندان ما این پیروزی نهایی را خواهند دید. این وعده الهی است. آنها نمی‌توانند نور حق را خاموش و ظلمت را به جامعه اسلامی برگردانند. راه پیامبر راه درست، سعادت و پیروز است.

وی تصریح کرد: به آینده درخشان جهان اسلام معتقد و مومن هستیم و این کلید اصلی است. نسل جوان باید به آینده امیدوار بوده و بداند سختی‌ها را پشت سر خواهیم گذاشت. مگر ملت عراق سختی را پشت سر نگذاشتند و در برابر آمریکا نایستادند و همچنین در برابر داعش و تروریستها مقابله نکردند؟ مگر مردم سوریه مقاومت نکردند و در برابر تروریست‌ها پیروزی به دست نیاوردند. مگر ملت فلسطین در برابر تجاوز اسرائیل مقاومت نکرد و همچنین مگر یمن ایستادگی نمی‌کند.

رئیس جمهور افزود: مگر ما مردم ایران این آزمایش و امتحان را ندادیم. به تنهایی ۴۰ سال پیش در برابر تمام قدرتهای جهانی به پیروزی نرسیدیم و در ۸ سال دفاع مقدس در برابر قدرتهای جهان به پیروزی نرسیدیم، کسی به یاری ما آمد؟ روزی که بمباران شیمیایی می‌شدیم نفسِ دنیا درآمد؟ ما فداکاری کردیم و یکپارچه شدیم. وقتی راست گویی‌مان را در میدان جهاد ثابت کردیم، خدا نصرت خود را عنایت فرمود.

روحانی تأکید کرد: امروز دنیای اسلام تنهاست و ما مسلمانان باید دست هم را بگیریم. بیگانه اتکایی از بزرگترین اشتباهات است.

وی خاطرنشان کرد: ۴۵۰ میلیارد دلار هدیه دادید تا امنیت شما تأمین شود و ۱۱۰ میلیارد دلار اسلحه خریدید تا امنیت شما تأمین شود. به شما گفته شد شیر این گاو شیرده را می‌نوشیم و می‌بریم. به شما گفت اگر ما نباشیم شما دو هفته دوام نمی‌آورید. لااقل توهین‌های مستمر را از ارباب نپذیرید.

**حاضریم با همه توان از منافع مردم عربستان در برابر ابرقدرتها دفاع کنیم

رئیس جمهور ادامه داد: شما چه نیازی به آمریکا دارید که منابع خود را به او هدیه می‌کنید. ما حاضریم با همه توان از منافع مردم عربستان در برابر ابرقدرتها دفاع کنیم. همانطور که به کمک مردم عراق، سوریه، افغانستان و یمن شتافتیم. ۴۵۰ هزار دلار هم نمی‌خواهیم و به شما اهانت نمی‌کنیم. ما شما را برادر خود و همچنین مردم مدینه و مکه را برادر خود می‌دانیم. ایران، هراسی ندارد و اسلام، هراسی ندارد. برای ما رنج‌آور است که جنایت‌هایی در منطقه رخ می‌دهد به نام مسلمانان و متأسفیم عده‌ای به دست کسانی که ادعای اسلام داشتند، کشته شدند. ای کاش حادثه استانبول رخ نمی‌داد و انسانی قطعه قطعه نمی‌شد. ما نمی‌خواستیم دست به این جنایت زده شود. این باعث شرم برای ما مسلمانان است که شما، مردم یمن فقیر را هر روز بمباران می‌کنید.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: اگر ما مسلمانان متحد شویم در برابر صهیونیست و آمریکا بی‌تردید به پیروزی می‌رسیم. با سخن محکم و استوار جوانان جهان اسلام را فرا بخوانیم. اگر در راه خدا حرکت کنیم خدا، پیامبر و فرشتگان ما را تنها نمی‌گذارند و ما را یاری می‌کنند.

**با شعار وحدت به جایی نمی‌رسیم بلکه باید در عمل با یکدیگر متحد شویم

وی تأکید کرد: با شعار وحدت به جایی نمی‌رسیم و دشمن از شعار ما نمی‌ترسد، بلکه باید در عمل با یکدیگر متحد شویم. اولین قدم اتحاد این است که همدیگر را به رسمیت بشناسیم. تمام مذاهب اسلامی رسمیت دارند. نمی‌شود منِ شیعه در دل، شیعه را به رسمیت بشناسم و حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی را به رسمیت نشناسم. باید همدیگر را به رسمیت بشناسیم و یکدیگر را برادر بدانیم.

رئیس جمهور افزود: با زبان به رسمیت شناختن و در دل برادر نبودن ما را به جایی نمی‌رساند. اگر منِ شیعه درباره کسانی که در افغانستان و پاکستان کشته می‌شوند، بپرسم شیعه بودند یا سنی. اگر سوال اول من این شد، معلوم است ما وحدت نداریم و نباید شیعه و سنی باری ما فرقی کند. یک بیگناه اگر مسلمان هم نباشد اگر خونش بریزد ما ناراحت می‌شویم.

روحانی خاطرنشان کرد: به نام مذهب جای دین را تنگ نکنیم و به نام شیعه نخواهیم منطقه اسلام را تصرف کنیم و به نام سنی نخواهیم منطقه اسلام را تصرف کنیم. مذهب ذیل دین تعریف می‌شود. مذهب سرچشمه نیست و جویبار است و چشمه، اسلام است. جایگاه اسلام را فراخ بدانیم و جایگاه مذهب را محدود، نباید به سایر مذاهب اسلامی توهین شود. حد و مرز دین و مذاهب را به خوبی بشناسیم.

وی اظهار داشت: همه چیز توحید است و ما بر دو کلمه استواریم؛ «کلمه توحید» و «توحید کلمه»، دعوای ما با دنیا بر سر کلمه توحید است. دنیا می‌خواهد ما مشرک باشیم. ما در برابر هیچ کسی تسلیم نمی‌شویم الا خدا. توحید، معاد، نوبت، قرآن، پیامبر و قبله اساس است. ممکن است اختلاف نظرهایی باشد ولی چرا مشترکات را نمی‌بینیم. دشمن می‌خواهد ما را به مواردی ببرد که در فروع اختلاف داریم و ما باید جوانها را به سوی اشتراکات سوق بدهیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: نباید با همدیگر متحد شویم تا فقط مشکل جلوی پایمان را حل کنیم. اتحاد برای منافع مادی ما نیست اگر تمام مردم فلسطین به خانه شان بازگردند باز هم باید با یکدیگر متحد باشیم. اتحاد وظیفه ماست و اتحاد دین ماست. اگر ما مسلمان‌ها به پیام پیامبر گوش دهیم و «لبیک یا رسول الله» را با گوشِ جان و با زبان دل فریاد بزنیم و اگر در کنار پیامبر باشیم، سعادت ما تضمین است.

روحانی ادامه داد: اسرائیل ظلم و جنایت بزرگی بر فلسطین روا می‌دارد. آمریکا فکر می‌کند با انتقال یک ساختمان می‌تواند، قدس شریف را از ما بگیرد. امروز وظیفه اتحاد و وحدت داریم و می‌دانیم وعده خدا حق است و ما را پیروز خواهد کرد.