رمزارزها وارد تجارت رسمی می‌شوند؟

رییس سازمان توسعه تجارت چندی قبل از ورود رمزارزها به عرصه تجارت ایران خبر داد، خبری که هرچند از به کارگیری شیوه‌ای جدید در این عرصه خبر می‌دهد اما به نظر می‌رسد هنوز راهی طولانی تا تثبیتش وجود دارد.

به گزارش راهبرد بانک:  هرچند رمزارزها در سال‌های گذشته با افزایش قابل توجه اقبال در بازارهای جهانی مواجه شده‌اند اما همچنان بسیاری از نهادهای رسمی اقتصادی با تردید به آنها می‌نگرند. این بازار که در سال‌های اخیر سودی قابل توجه نصیب تعدادی از سرمایه گذارانشان کرده اما در ماه‌های گذشته تحت تاثیر عوامل مختلف، قیمت بسیاری از رمزارزها روندی کاهشی را تجربه کرده و همین موضوع تردیدها درباره آینده این ارزها را بیشتر کرده است.

با این وجود به نظر می‌رسد با توجه به ظرفیتی که در این بازار وجود دارد، در سال‌های آینده، میزان اقبال نسبت به آنها افزایش خواهد یافت و حتی امکان استفاده از رمزارزها در بازارهای رسمی و تجارت نیز وجود دارد، موضوعی که مسئولان تجاری ایران نیز از آن خبر داده‌اند اما صحبت‌های رییس کمیسیون فن آوری‌های نوین اتاق تهران نشان می‌دهد که هنوز راهی طولانی تا تثبیت رمزارزها در عرصه تجارت باقی مانده است.

رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران بر این عقیده است که تا زمانی که سیکل و چرخه استفاده از رمزارزها تکمیل نشود، نمی‌توان انتظار داشت که رشد قابل ملاحظه‌ای در استفاده از رمزارزها در حوزه واردات و صادرات رقم بخورد. اگرچه، ممکن است استفاده از این ابزار برای پرداخت‌های خرد و مراودات در مقیاس کوچک انجام شود.

فرزین فردیس، دلیل عدم گرایش فعالان اقتصادی برای استفاده از این ابزار را ترس و محافظه‌کاری به حق فعالان اقتصادی دانست و گفت: هنوز دستورالعمل مشخصی تدوین نشده و در عین حال مشخص نیست که اگر فعالان اقتصادی، بخشی از تجارت بین‌الملل خود را با ابزار رمزارز انجام دهند، سازمان امور مالیاتی، بانک مرکزی و سایر سازمان‌ها و نهادهای مشابه، چه برخوردی با این تراکنش مالی خواهند داشت. به بیان بهتر، آیا حسابرسان بخشنامه یا استانداردی در اختیار دارند، که زمان رسیدگی به حساب‌ها به آن استناد کرده و استفاده از رمزارزها را مورد تایید قرار دهند.

او افزود: مساله این است که در حال حاضر، دستورالعمل‌های حسابرسی، این مجوز را به حسابرسان نمی‌دهد و اساساً پذیرفته نیست که رمزارزها در صورت‌های مالی شرکت به رسمیت شناخته شود.

این عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در ادامه گفت: به طور کلی اما سازمان توسعه تجارت، گام‌های نخستین را برای ورود رمزارزها به حوزه تجارت به خوبی برداشته و سعی کرده در این زمینه صف‌شکنی کند. اما واقعیت این است که این، هنوز اولین قدم است و تا زمانی که کل چرخه و اکوسیستمی که باید این ابزار را به رسمیت بشناسد، پای کار نیاید، تصور نمی‌کنم درصد زیادی از فعالان اقتصادی به این ابزار روی بیاورند و از آن استفاده کنند.

او افزود: احتمالاً سازمان توسعه تجارت، جلسات مختلفی را با نهادها و سازمان‌های ذی‌مدخل در این امر برگزار کرده و شاید به زودی خبرهایی مبنی بر توافق سایر نهادها برای بهره‌گیری از ابزار رمزارزها شنیده شود؛ اما باز هم به نظر ‌می‌رسد که این اخبار را نیز باید صرفاً به عنوان یک نوید تلقی کرد و احتمالا این به منزله رفع تمام موانع استفاده از ارزهای دیجیتال در حوزه تجارت نخواهد بود.

فردیس با بیان اینکه هر سازمانی که در پروسه تجارت خارجی نقش داشته و با تراکنش‌های مالی بنگاه‌ها سروکار دارد، باید به شکلی همراهی خود را با این ابزار و روش جدید نشان دهد، افزود: گمرک، بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی و سازمان حسابرسی از جمله نهادهایی هستند که باید نوع برخورد خود را با استفاده‌کنندگان از رمزارزها در مراودات تجاری مشخص کرده و آیین‌نامه یا دستورالعمل‌های لازم و همچنین محدودیت و معذوریت‌های خود را به طور مشخص اعلام کنند.

او همچنین در صحبت با سایت اتاق تهران تاکید کرد که به کارگیری از ابزار رمزارزها در تجارت خارجی، اقدام خوبی است اما تا زمانی که فرآیند استفاده از آن تکمیل نشود، نمی‌توان امیدوار بود که حتما مساله نقل و انتقالات مالی حل شده و راه جدیدی برای تبادلات مالی کشور باز ‌می‌شود.