خسارت ۳۰ تا ۶۰درصدی سرمازدگی شدید به درختان میوه/ تابستان امسال کمبود میوه نداریم

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه دربرخی استان ها درپی بروز سرمای شدید، درختان میوه دچار خسارت ۳۰ تا ۶۰ درصد شده اند گفت: با این وجود با در نظر گرفتن فرآوانی میوه در تابستان کمبودی برای تامین میوه نداریم.

به گزارش ردهبرد بانک، محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در گفتگویی اظهار داشت: با وجود اینکه روند تولید محصولات باغی برای میوه های تابستانه مناسب است، اما در برخی استان‌های کشور درختان میوه دچار سرمازدگی شدیدی شده اند.

وی افزود: در روزهای قبل و ۷ تا ۸ فرودین ماه سال ۱۴۰۱ برخی محصولات باغی نظیر بادام، پسته، میوه های هسته دار از جمله هلو و تا حدودی انار دچار سرمازدگی جدی شده اند.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد:  در حال برآورد میزان خسارت سرمازدگی به باغداران مناطق مختلف کشور هستیم اما با این وجود روند تولید ما دچار آسیب نشده است و فرآوانی میوه وجود خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در استانی مانند فارس تا بیش از ۵۰ درصد در بخش بادام و گردو و میوه های هسته دار خسارت داشته ایم و در چهارمحال و بختیاری، کرمان، ایلام، کرمانشاه، سمنان، تهران، زنجان،  قزوین  و در استان های مختلف کشور سرمازدگی داشته ایم و در واقع می توان گفت که سرمازدگی امسال جدی است.

برومندی در واکنش به اینکه آیا هشدارهایی هواشناسی در این اتباط وجود داشت گفت: وزارت جهاد کشاورزی نیز خود ستاد مدیریت بحران دارد و وضعیت هوا را  پایش می کند و  به کشاورزان پیش آگاهی داده می شود اما گاهی میزان تغییرات دمایی و شدت سرما به حدی است که  با وجود اقدامات پیشگیرانه خسارت  ایجاد می شود؛ در برخی استان ها در هفته اول فروردین دمای هوا تا منفی ۱۵ درجه کاهش یافت.

وی تصریح کرد: با دسترسی به ارقام جدید و فعالیت های دانش بنیان شرایطی را ایجاد می‌کنیم تا میزان خسارت به کشاورزان کاسته شود و در باغات جدید و اصلاح آنها ارقامی کاشته می‌شود که دیر گل تر باشند  تا با عبور از از فصل سرما دچار سرمازدگی نشوند.