خداحافظی دانمارک با گاز تا ۸ سال دیگر

دانمارک تا سال ۲۰۳۰ گاز طبیعی را به طور کامل کنار گذاشته و تولید انرژی خورشیدی و بادی فراساحلی را چهار برابر خواهد کرد.

به گزارش راهبرد بانک، مت فردریکسن، نخست وزیر دانمارک در دیداری با رسانه‌ها در کپنهاگ گفت: دولت یارانه‌هایی برای کمک به خانوارها برای تغییر سیستمهای گرمایشی خواهد داد تا پس از سال ۲۰۳۰ تنها از نیروی پاک استفاده شود. این طرح در راستای رهایی از وابستگی به انرژی روسیه و حمایت از عبور به سوی منابع انرژی پاک، دنبال خواهد شد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، نخست وزیر دانمارک گفت: این کشور حوزه اسکاندیناوی موقتا تولید گاز طبیعی خود را افزایش خواهد داد تا به اروپا برای رهایی از وابستگی به گاز روسیه کمک کند اما برنامه‌هایش برای خاتمه تولید در بلندمدت تغییر نخواهد کرد. پس از اتمام کار تعمیراتی در میادین دریای شمال، دانمارک از سال آینده به خودکفایی در گاز طبیعی می‌رسد.

کپنهاگ برای حذف گاز روسیه، در کوتاه مدت استخراج گاز طبیعی در میادین مجوزدار دریای شمال را افزایش می‌دهد. میدان تایرا  بزرگترین میدان در بخش دانمارکی دریای شمال است اما در سال ۲۰۱۹ برای بازتوسعه، تعطیل شد. دولت دانمارک متعهد شد هر گونه مانع دولتی را حذف کند تا میدان تایرا بتواند هر چه سریع‌تر گاز طبیعی تولید کند. شرکت توتال انرژیز فرانسه که تایرا را اداره می کند، اعلام کرد انتظار دارد فعالیت این میدان اواسط سال ۲۰۲۳ ازسرگرفته شود و روزانه معادل ۶۰ هزار بشکه نفت تولید کند که دو سوم آن گاز خواهد بود.

دانمارک همچنین می خواهد احتمال افزایش عرضه گاز دانمارک از طریق خط لوله گازی بالتیک پایت از نروژ به لهستان را بررسی کند.