جنگ اوکراین چطور سیستم غذایی جهان را تهدید می‌کند؟

حمله روسیه به اوکراین با افزایش تورم مواد غذایی، اختلال در عرضه جهانی غلات و کودهای کشاورزی و تشویق سیاست حمایت از تولید داخل، امنیت سیستم غذایی دنیا را تهدید می‌کند.

به گزارش راهبرد بانک، به نقل از بلومبرگ، سیستم غذایی جهان مورد تهدید قرار گرفته چون حمله روسیه به اوکراین یکی از بزرگ‌ترین مناطق حاصلخیز کشاورزی دنیا را در خطر قرار داده‌است. در این‌جا قصد داریم به جدیدترین تحولات و تأثیرات آنها بپردازیم:

تورم مواد غذایی
جنگ اوکراین منطقه اصلی تولیدکننده غلات اروپا را تحت تاثیر قرار می‌دهد که به‌معنای افزایش بیشتر قیمت مواد غذایی در سراسر جهان و تشدید بحران گرسنگی همه‌جانبه است. سازمان ملل هشدار داده‌است با توجه به مختل شدن تجارت و برداشت محصولات در آینده، قیمت مواد غذایی ۲۲ درصد دیگر افزایش خواهد داشت.
گندم، ذرت و برنج بیش‌از ۴۰ درصد از کالری مصرفی مردم دنیا را تشکیل می‌دهند. بالا رفتن قیمت حمل‌ونقل، تورم انرژی، شرایط بد جوی و کمبود نیروی کار تولید را سخت‌تر کرده‌است. جنگ اوکراین قیمت‌ها را بالاتر خواهد برد و گرسنگی را به سطحی بی‌سابقه می‌رساند.
سیاست حمایت از تولید داخل
دولت‌ها اقداماتی جهت نگه‌داشتن عرضه مواد غذایی در خانه انجام داده‌اند که تورم مواد غذایی را طولانی‌تر خواهد کرد. مجارستان، اندونزی و آرژانتین از جمله کشورهایی هستند که صادرات محصولات کشاورزی از گندم گرفته تا روغن پخت‌وپز را در تلاش برای مهار قیمت‌های داخلی و حمایت از عرضه داخلی غذا به‌دنبال حمله روسیه به اوکراین و ترس از کمبود غذا، محدود کرده‌اند. روسیه با اعلام طرح خود برای محدود کردن تجارت برخی مواد خام اولیه این شرایط را سخت‌تر کرده‌است.