جبران ریزش تراکنش‌های اینترنتی با اجرای رمز پویا

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: بی‌دقتی برخی بانک‌ها باعث کاهش تراکنش‌های بدون حضور کارت شده و وضعیت تراکنش‌ها بعد از ریزش به دلیل اجرای رمز دوم پویا در حال بهبود و جبران است.

به گزارش راهبرد بانک، داوود محمدبیگی با بیان اینکه با اجرای طرح رمز دوم پویا کاهش موقتی در تراکنش‌های بدون حضور کارت رخ داده است، گفت: تراکنش‌های بدون حضور کارت کاهش یافته و متاسفانه دلیل اصلی آن عدم نظارت مناسب بانک‌ها بوده چرا که بانک‌ها تصور داشتند سرویس رمز دوم پویا را راه اندازی می‌کنند و سپس مشتریان نسبت به راه اندازی و استفاده از سرویس اقدام می‌کنند و همین موضوع باعث شده تا تراکنش‌های مبتنی بر رمز دوم کاهش یابد.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی ادامه داد: شبکه بانکی به خصوص بانک‌های بزرگ باید در زمینه بررسی سرویس رمز دوم پویا و پایش وضعیت مشتریان دقت و نظارت بیشتری داشته باشند تا کاهش تراکنش‌ها رفع شود.

تراکنش‌های اینترنتی کمتر از ۵ درصد کاهش یافته است

وی با اشاره به کاهش تراکنش‌های بدون حضور کارت اظهار داشت: بررسی بانک مرکزی نشان می‌دهد، تراکنش‌های درگاه پرداخت اینترنتی (IPG) کمتر از ۵ درصد کاهش داشته و تراکنش‌های کارت به کارت اینترنتی نیز ۲۵ درصد افت داشته است. همچنین تراکنش‌های بدون حضور کارت مربوط به پرداخت قبوض نیز کاهش یافته و ریزش تراکنش در کانال تلفن بانک و USSD به سرعت در حال جبران است.

کاهش تراکنش‌های بدون حضور کارت به دلیل بی‌دقتی برخی بانک‌های بزرگ

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی درباره دلیل کاهش تراکنش‌های اینترنتی خاطر نشان کرد: تحلیل‌ها نشان می‌دهد که بانک‌های بزرگ دقت لازم را نداشته‌اند و معافیت مجموع تراکنش تا صد هزار تومان با رمز دوم ایستا را به درستی اجرایی نکردند که در نتیجه کاهش تراکنش بدون حضور کارت را به دنبال داشت؛ هم اکنون بانک‌ها درحال اصلاح ساختارها و سامانه‌ها هستند و تراکنش‌ها در حال صعود است؛ بانک مرکزی در حال بررسی دقیق وضعیت شبکه پرداخت و بانکی کشور است و طی هماهنگی با بانک‌ها، اقداماتی اصلاحی را برای رفع چالش‌ها در دستور کار داده و بر همین اساس بزودی کاهش تراکنش رفع خواهد شد.

صعود تراکنش‌های بدون حضور کارت پس از ریزش از پنج‌شنبه تا به امروز

وی افزود: نتایج تراکنش از روز پنج شنبه هفته گذشته تا به امروز نشان می‌دهد که کاهش تراکنش‌های بدون حضور کارت در حال رفع بوده و میزان تراکنش در حال رسیدن به زمان پیش از اجرای طرح است که امیدواریم با پیگیری‌های بانک مرکزی این موضوع بهبود یابد.

محمد بیگی با اشاره به برنامه بانک مرکزی در حوزه رمز دوم پویا گفت: بانک مرکزی از اواسط دی ماه تا به امروز اقداماتی متعدد برای بهبود سرویس رمز پویا در بانک‌ها با برگزاری جلسات و افزایش نظارت اقدام کرد.

لزوم اطلاع رسانی کسب و کارهای اینترنتی درباره استفاده از رمز دوم پویا

وی در خصوص نقش کسب و کارهای اینترنتی به منظور افزایش اطلاع رسانی فعالسازی رمز دوم یکبار مصرف خاطر نشان کرد: سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی باید اقدامات لازم برای اطلاع رسانی و آموزش مشتریان برای فعالسازی و استفاده از رمز پویا را در کنار بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت الکترونیک انجام دهند تا کسب و کار آن‌ها با مشکلی مواجه نشود.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی در مسیر رمز دوم پویا باز نخواهد گشت و بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت باید با یکدیگر کمک کنند و مشکلات و چالش‌های رمز دوم یکبار مصرف را رفع کنند. مدیر اداره نظام‌های پرداخت ادامه داد: وضعیت رمز دوم پویا رو به بهبود است و امید داریم تا با جلساتی که با معاونت فناوری بانک‌ها در روزهای آینده خواهیم داشت، گامی مهم برای رفع چالش‌ها برداریم و تاکید داریم که بانک‌ها ملزم هستند که آمارها را بررسی کنند و اطلاع رسانی لازم را در خصوص رمز پویا و معافیت مجموع تراکنش روزانه صد هزار تومان با رمز دوم ایستا را انجام دهند.

بانک مرکزی انتظار کاهش ۲۵ درصدی تراکنش‌های اینترنتی را داشت

محمد بیگی با بیان اینکه بانک مرکزی احتمال کاهش تراکنش با رمز دوم پویا را تخمین زده بود، اظهار داشت: قبل از اجرای طرح رمز دوم پویا، تخمین زده بود که با اجرای رمز یکبار مصرف حدود ۲۵ درصد از تراکنش‌های اینترنتی کاهش پیدا می‌کند و نگرانی وجود داشت چرا که خرید مقداری دشوار تر می‌شود اما تلاش داریم تا چالش‌ها را رفع کنیم تا در روزهای پایانی سال به عنوان روزهای اوج خرید اینترنتی در کشور و استفاده از خدمات پرداخت الکترونیک، شاهد سیستمی بدون مشکل باشیم.

بانک‌ها به صورت مستقیم با اپراتورهای تلفن همراه برای ارسال رمز پویای پیامکی متصل می‌شوند

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در خصوص رمز دوم پویای پیامکی و مشکلات تاخیر در ارسال پیامک تاکید کرد: بانک مرکزی با اپراتورهای تلفن همراه از سه ماه پیش هماهنگی برای اجرای رمز دوم یکبار مصرف را آغاز کرد و مانوری نیز سه هفته گذشته به منظور بررسی زمان ارسال رمز دوم پویا در تمامی استان‌ها برگزار شد که نتایج میانگین زمان ارسال پیامک رمز دوم یکبار مصرف به اپراتورها و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای بررسی و بهبود ارسال شد.

وی تصریح کرد: هماهنگی‌هایی در حال انجام است و بانک مرکزی با وزارت ارتباطات همکاری لازم را دارد تا بانک‌ها برای ارسال پیامک به صورت مستقیم به اپراتورهای تلفن همراه متصل شوند و پیامک‌های رمز دوم یکبار مصرف با اولویت بالاتر نسبت به سایر پیامک‌ها به منظور کاهش تاخیر در ارسال به مشتریان ارسال شود تا در ایام پایانی سال که حجم پیامک افزایش دارد، مشکلی وجود نداشته باشد.

 

منبع : ایبنا