تکلیف نیازمندانی که یارانه نمی گیرند چیست؟

اکنون در جریان حذف یارانه افراد پردرآمد که از شهریور ماه سال جاری و طبق قانون بودجه در دستور کار قرار گرفته است ظاهرا باز هم شرایطی برای افرادی نیازمندی که یارانه دریافت نمی‌کنند دیده نشده و فقط یارانه پردرآمدها در حال حذف است.

به گزارش راهبرد بانک،همانقدر که حذف یارانه افراد پردرآمد ضروری است پرداخت یارانه به افراد نیازمند مهم و قابل توجه خواهد بود، چراکه شاید یارانه تاثیری در زندگی پردرآمدها نداشته باشد، ولی سهم مهمی در تامین هزینه خانوارهای نیازمند دارد، در این بین هستند خانوارهای نیازمندی که یارانه دریافت نمی‌کند و دولت نیز تاکنون هیچ برنامه‌ای برای برقراری یارانه آنها ارائه نکرده است.

 حدود ۱۰ سال است که یارانه نقدی به طور ماهانه و با مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به حساب سرپرستان خانوارهای که اسامی آنها در لیست سازمان هدفمندی یارانه‌ها وجود دارد واریز می‌شود، این مبلغ گرچه طی این سال‌ها و در جریان نوسان اقتصادی و تورم ارزش خود را از دست داده و به اذعان مسئولان کمتر از ۲۰ هزار تومان می‌ارزد، اما همان نیز در خانوارهای نیازمند که اغلب تعداد افراد آنها کم نیست قابل توجه بوده و در تامین هزینه‌های زندگی‌شان اثر گذار است و روی آن حساب باز می‌کند.

در این سال‌ها هر بار بحث حذف یارانه افراد پردرآمد و غربالگری جمعیت بیش از ۷۸ میلیونی که در هر ماه یارانه دریافت می‌کند پیش آمده دولت‌ها تاکید داشتند که نگران هستند مبادا در این بین یارانه افراد نیازمند حذف شود و آنها را بهانه‌ای برای عدم ورود به غربالگری یارانه بگیران قرار دادند، در حالی که در این بین هستند خانوارهای بسیار نیازمندی که در لیست سازمان هدفمندی یارانه‌ها و یا کمیته امداد و بهزیستی قرار نداشته و فکری هم برای حمایت یارانه‌ای از آنها نشده است.

این در حالی است که در سال ۱۳۹۶ دولت لیست یارانه‌بگیر را به روز کرد؛ به طوری که فرصت ۱۰ روزه تعیین و از مردم خواست تا در صورت نیاز به سامانه مورد نظر مراجعه و ثبت نام کنند.

در آن زمان هر خانوار فقط یک روز فرصت داشت تا برای ثبت نام اقدام کند و با توجه به شرایط و موقعیت جغرافیایی و این که برخی افراد به هر دلیلی از جمله عدم دسترسی به اینترنت و یا زندگی در محل‌های بسیار دور افتاده‌ای که حتی شاید در جریان ثبت نام یارانه قرار نداشتند، از ثبت نام جا مانده و دیگر یارانه‌ای به آنها پرداخت نشد.

 در قانون بودجه سال ۱۳۹۴ و طبق بند (د) تبصره (۲۰)تاکید شد که از فروردین آن سال امکان ثبت نام کلیه کسانی که موفق به ثبت نام در دریافت یارانه نشده‌اند در فرمانداری شهرستان‌ها فراهم و نسبت به پرداخت به آنها اقدام شود، با این حال هیچ گاه دولت این الزام قانون بودجه را اجرایی نکرد.

 موضوع مشمولیت خانوارهای نیازمند در دریافت یارانه اخیرا مورد اشاره نمایندگان مجلس نیز قرار گرفته وخواهان پاسخگویی و ایجاد راهکاری از سوی دولت شده‌اند.