تامین مالی ۲۰ شرکت بورسی با ابزار مالی اختیار فروش تبعی

مدیرعامل شرکت بورس تهران از تامین مالی بیش از ۲۰ شرکت با ابزار اختیار فروش تبعی خبر داد و گفت: در نیمه نخست امسال، دو هزار و ۶۴۳ میلیارد ریال از این محل تامین مالی شده ‌است.

به گزارش راهبرد بانک،اوراق اختیار فروش تبعی برای نخستین ‌بار در ۲۵ مرداد سال ۹۱ بر روی سهام شرکت پتروشیمی کرمانشاه منتشر و به بازار معرفی شد.
این اوراق، اختیار فروش تعداد مشخصی از دارایی پایه به 'قیمت اعمال' تعیین شده در 'اطلاعیه عرضه' در تاریخ سررسید را به خریدار آن می ‌دهد.
خریدار اوراق اختیار فروش تبعی باید سهام پایه اوراق را به ‌طور همزمان در اختیار داشته ‌باشد که در صورت تامین مالی یک شرکت یا بنگاه اقتصادی به عنوان عرضه‌ کننده اوراق اختیار فروش تبعی، سرمایه‌ گذار سهام پایه را نیز از عرضه‌ کننده خریداری می‌ کند که هر روز به صورت سیستمی، تعداد اوراق تبعی تحت مالکیت سرمایه‌ گذار با مانده سهام شخص مقایسه می‌ شود. 
مجموع تعداد اوراق اختیار فروش تبعی تحت مالکیت هر خریدار در پایان هر روز معاملاتی، حداکثر باید به تعداد کل دارایی پایه متعلق به وی با رعایت محدودیت‌ های معاملاتی باشد؛ در غیر این صورت، اوراق اختیار فروش‌ تبعی مازاد، فاقد اعتبار بوده و مبلغ پرداختی توسط خریدار پس از کسر هزینه ‌های مربوطه، به عنوان خسارت به عرضه‌ کننده تعلق می‌ گیرد.
به گزارش پایگاه خبری شرکت بورس تهران، علی صحرایی،مدیرعامل این شرکت، ارزش تامین مالی صورت گرفته در بازار اوراق اختیار فروش تبعی در سال گذشته را بیش از دو هزار و ۳۰۰میلیارد تومان اعلام کرد.
وی گفت: بازار اختیار فروش تبعی از کم هزینه ترین و سریع ترین فرآیند انتشار در مقایسه با دیگر روش های تامین مالی برخوردار است.
صحرایی به تامین مالی ۲۹۵ هزار میلیارد ریالی انواع ابزار معاملاتی در بورس تهران در سال جاری اشاره و هدف اولیه از انتشار اوراق تبعی را حمایت از سهام توسط ناشران و سهامداران عمده شرکت‌ ها عنوان کرد. 
وی گفت: اوراق اختیار فروش تبعی با آسان سازی فرآیند تامین مالی در بورس، میزان گرایش شرکت‌ ها به بورس برای تامین‌ مالی با بهره‌ گیری از این روش را افزایش داده است.
«این بازار علاوه بر تضمین حداقل بازدهی برای سرمایه گذاران و نیز حمایت از سهام پایه و جلوگیری از فشار فروش منجر به خارج نشدن پول از بازار سهام و افزایش نقدشوندگی سهام پذیرفته شده در بورس می شود.»
به گفته مدیرعامل بورس تهران، شرکتهای فعال در بازار سرمایه می توانند با بهره گیری از ابزار اختیار فروش تبعی روند تامین مالی خود را در مدت زمان کوتاهی به سرانجام برسانند. با بهره گیری از این ابزار، تامین مالی بنگاه های اقتصادی با هزینه کمتر و در سریع ترین زمان امکان پذیر شده و نوید دهنده ارتقای تامین مالی در سطح بازار سرمایه از نظر نرخ و سرعت دسترسی به منابع مالی است.
وی یادآوری کرد: اوراق اختیار فروش تبعی توانست در سال گذشته، بیش از ۱۸ درصد از سهم کل تامین مالی انجام شده در بورس که شامل تامین مالی از محل انتشار اوراق بدهی و افزایش سرمایه (از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران) نیز بوده است را به خود اختصاص دهد.
به گزارش ایرنا، در اواخر سال گذشته، انتشار اوراق تبعی با محدودیت‌ هایی همراه شد که دلیل آن وجود ابهاماتی در دستورالعمل مربوطه بود. بنابراین با توجه به اهمیت این ابزار برای بورس تهران، بازنگری دستورالعمل در دستور کار قرار گرفت.
همچنین به دلیل برخی ابهامات مطرح شده، طرح انتشار اوراق تبعی با هدف تامین مالی، به طور مجدد در کمیته فقهی بورس مطرح شد که مورد تایید قرار گرفت و دستورالعمل نهایی پس از بررسی در کمیته تدوین مقررات با حضور ارکان بازار، در ۱۴ شهریور ۹۷ به تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.
مدیرعامل بورس تهران به تصویب دستورالعمل جدید اشاره کرد و گفت: تصویب این دستورالعمل با عنوان 'دستورالعمل معاملات اوراق اختیار فروش تبعی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران' با آسان سازی فرآیندهای اجرایی همانند توثیق خودکار سهام خریداری شده بدون نیاز به انجام تشریفات اضافی و سهولت در واگذاری اختیار خرید تبعی توسط سرمایه‌ گذار گام مهمی در راستای توسعه این ابزار بوده است.

منبع: ایرنا