بورس های کالایی از نقاط قوت اقتصادها هستند

بورس های کالا از نقاط قوت اقتصاد کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه هستند به طوریکه این بورس ها از آزادترین و واقعی ترین بازارها در دنیا به شمار می روند؛ امروز مشاهده می کنیم که برخی کشورها به واسطه بورس های کالایی قدرتمند و توسعه ابزارهای مالی، نبض قیمت بسیاری از کالاهای مهم در سراسر جهان را در اختیار گرفته اند.

به گزارش راهبرد بانک،مدیرعامل کارگزاری بانک دی گفت: مهمترین هدف بورس های کالایی در همه دنیا مهیا کردن بستری شفاف و منصفانه برای کشف قیمت و معاملات عادلانه است.

فردین آقابزرگی با تاکید بر اینکه بورس کالا در هر بازار سرمایه جزیی جدایی ناپذیر برای تکمیل زنجیره بازارها است، افزود: در بازار سرمایه ایران نیز بورس کالا نقش مهمی را ایفا می کند و می تواند به تحلیلگران نیز تحلیل درستی از روند قیمت سهام شرکت های تولیدی بدهد

وی کشف قیمت عادلانه و همچنین تامین مالی سریع و ارزان صنایع را دو ویژگی مهم بورس کالا دانست و ادامه داد: بورس کالا با توسعه ابزارهای مالی و تنوع دهی به ساز و کار تامین مالی صنایع می تواند جایگاه محکم تر و پررنگ تری را در اقتصاد پیدا کند و بستری برای افزایش شفافیت اقتصادی و مبارزه با فساد باشد.

این کارگزار بازار سرمایه با اشاره به اینکه در سال های آینده نقش بورس کالا در توسعه اقتصادی، اثرگذارتر خواهد شد، افزود: بورس کالا تا امروز و با وجود اینکه به نسبت سایر بورس های کالایی دنیا عمر کمی در اقتصاد ایران دارد، اما اثرات ارزشمندی در اقتصاد ایران داشته است که از مهم ترین آنها می توان به پایان قیمت گذاری کالاها و رشد انگیزه تولید، ایجاد شفافیت در دادوستدها و ایجاد یک منبع اطلاعاتی، کشف عادلانه قیمت ها براساس نظام بازار و کاهش فساد و زمینه های سوء استفاده از جمله اثرات راه اندازی بورس کالا در اقتصاد بوده است

وی بورس های کالا را در همه بازارهای سرمایه دنیا یکی از نقاط قوت اقتصاد دانست و افزود: بورس های کالایی عمدتا آزادترین و واقعی ترین بازارها در همه دنیا هستند که نماد یک اقتصاد آزاد برای کشور های توسعه یافته و در حال توسعه به شمار می روند.

تحولی بزرگ در راه بازار کشاورزی

آقابزرگی در ادامه اجرای طرح قیمت تضمینی محصولات کشاورزی از مسیر بورس کالا را آغاز تحولی بزرگی در بخش کشاورزی و در راستای منافع کشاورزان دانست و تصریح کرد: این طرح علاوه بر اینکه اتفاق خوبی برای کشاورزان بود، بار مالی زیادی را هم از دوش دولت برداشت. در همین رابطه عرضه جو و ذرت در بورس کالا نیز باعث شد کشاورزان در حداقل زمان ممکن ، حق الزحمه خود را از فروش این محصولات دریافت کنند. همچنین دولت از مسیر بورس کالا و با انتشار ۲هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد بخش قابل توجهی از مطالبات گندم کاران را پرداخت کرد که کار بزرگی بود.

وی به بازار آتی زعفران اشاره کرد و افزود: بورس کالا با تمرکز بر مزیت برخی محصولات کشاورزی ایران که در صادرات غیرنفتی و تجارت جهانی کشور نیز مورد توجه است، معاملات نقدی، گواهی سپرده زعفران و بازار آتی زعفران را راه اندازی کرد. محصول زعفران در ایران راهبردی هستند و اشتغال زیادی در خراسان رضوی و خراسان جنوبی ایجاد می کند، با تقویت برندسازی و ایجاد بازار مطمئن، شفاف و نقدشونده، بورس کالای می تواند به مرجع قیمت گذاری جهانی زعفران تبدیل شود.

مدیر عامل کارگزاری بانک دی به رونق تامین مالی از مسیر بورس کالا با انتشار اوراق سلف اشاره کرد و افزود: از این ابزار برای تامین مالی استقبال خوبی شد چراکه با انتشار این اوراق، تامین مالی صنایع از بورس کالا با سرعت بیشتر و پیچیدگی های کمتری انجام می شود که با توسعه ابزارهای این چنینی می توان امیدوار بود که در گذر زمان بورس کالا به راحتی بتواند جایگزین بانک ها برای تامین مالی بنگاه های تولیدی شود.

منبع: میزان