بورس با افت ۲ هزار و ۸۲ واحدی به کار خود پایان داد

شاخص کل بورس دیروز (سه شنبه) تحت تاثیر تحولات سیاسی ۲ هزار و ۸۲ پله نسبت به دیروز افت کرد و به رقم ۱۶۴ هزار و ۷۱۱ واحدی عقب نشینی کرد.

به گزارش راهبرد بانک ،به نقل از ایرنا فضای منفی ناشی از انتشار خبر استعفای محمدجواد ظریف باعث افزایش نگرانی و محافظه کاری سهامداران شد، بطوری که در گروه های مختلف صف های فروش سهام شکل گرفت. 
بر این اساس، در معاملات امروز قیمت سهام ۳۳۶ شرکت با افت قیمت روبرو شد. بهای سهام ۲۷۸ شرکت رشد اندکی داشت و نرخ ۱۹ شرکت نیز تغییری نداشتند.
وزیر امور خارجه شب گذشته در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود، از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می‌خواهم. 
** افت دسته جمعی شاخص های اصلی
براساس معاملات امروز ۲ میلیارد و هشت میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش پنج هزار و ۴۸۷ میلیارد ریال در ۱۵۸ هزار نوبت دادوستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، ۶۰۳ واحد افت کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۸۴ واحد کاهش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز ۵۹ واحد پایین آمد؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور ۲ هزار و ۳۵۴ واحد کاهش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور یک هزار و ۸۰۷ واحد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز ۲ هزار و ۸۵۳ واحد کاهش یافت.
در معاملات امروز، نمادهای شپنا (پالایش نفت اصفهان، فولاد (فولاد مبارکه)، شتران (پالایش نفت تهران)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، فملی (ملی صنایع مس) و تاپیکو (سرمایه گذاری نفت و گاز تامین) بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشته و آن را پایین کشیدند. اما پترول (گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان) و دعبید (داروسازی دکتر عبیدی) بالاترین تاثیر مثبت را داشتند.
** ادامه صدرنشینی گروه فلزات اساسی
گروه فلزات اساسی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه ۱۵۴ میلیون سهم به ارزش ۶۵۲ میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه بانک به ارزش ۵۶۱ میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش ۴۴۳ میلیارد ریال، به ترتیب جایگاه های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
گروه خرده فروشی با دادوستدی به ارزش ۳۸۳ میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت و گروه خودرو نیز با معاملاتی به ارزش ۳۳۸ میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود ساخت.
** عقبگرد فرابورس
معاملات امروز شاخص فرابورس (آیفکس) سه واحد افت کرد و در جایگاه ۲ هزار و ۶۸ واحدی قرار گرفت.
در این بازار ۸۳۳ میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از چهار هزار و ۱۱۸ میلیارد ریال دادوستد شد.
نمادهای زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، کگهر (سنگ آهن گل گهر)، ذوب (ذوب آهن) و میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه) بیشترین تاثیر منفی را بر جا گذاشتند.