بهانه ای برای گران کردن نیاورید!

متقاضیان گازسوز کردن می‌توانند با صرف ۳ تا ۵ میلیون تومان نسبت به گازسوز کردن خودروی خود اقدام کرده و میزان هزینه سوخت خود را به یک ششم در ماه کاهش دهند.

به گزارش راهبرد بانک، بنزین گران شد و بهانه‌ای پیدا شد تا کرایه حمل‌ونقل و کالاهای اساسی نیز افزایش قیمت پیدا کند.

این یک جو روانی است. در کشور ما همواره وقتی نرخ حامل‌های انرژی و بخصوص یک کالای استراتژیک مثل بنزین که ارتباط نزدیکی با حمل‌ونقل دارد، تغییر می‌کند این نگرانی بوجود می‌آید که کرایه‌ها افزایش و کالاهای اساسی نیز گران و حتی احتکار شوند.  

اما آیا این افزایش قیمت‌های احتمالی طبیعی است؟ به طور کلی اینگونه القا شده که افزایش نرخ بنزین، تورم عمومی ایجاد می‌کند و همگان این حق را به خود می‌دهند که هر کالای مورد نیاز مردم را از خوراک و پوشاک گرفته تا کالای خدماتی مثل حمل‌ونقل و کرایه تاکسی گران کنند، این در صورتی صدق می‌کند که خودروهایی که حمل‌ونقل بار و یا مسافر دارند از بنزین استفاده کنند. واقعیت اینکه ۹۰ درصد خودروهای عمومی و تاکسی‌های حمل مسافر و از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار وانت‌باری که وظیفه حمل بار را به عهده دارند یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه گازسوز هستند، بنابراین افزایش قیمت‌ در هر کالایی چیزی جز سوء استفاده از ناآگاهی مردم و سودجویی نیست.

آن سوی ماجرا رانندگان حمل مسافر و بار هستند، پرسش این است که به هر حال بنزین گران شده و یک راننده وانت بار که ممر درآمدی جز حمل بار با خودرو دارد چاره‌ای جز بالا بردن کرایه حمل دارد؟ درست است که قیمت بنزین از ۱۰۰۰ تومان به ۳۰۰۰ تومان رسیده اما اگر تدبیر داشته باشیم، می‌توانیم هزینه‌ها را کاهش دهیم و حتی اثر معکوس در تورم داشته باشیم.

چگونه؟ سی.ان.جی سوختی است که می‌تواند هزینه حمل و نقل عمومی و یا خودروهای شخصی را به کمتر از میزان حتی قبل از افزایش قیمت بنزین برساند. مثلا اگر برای ۱۰ لیتر بنزین با استفاده از کارت و سهمیه ۱۵ هزار تومان پرداخت شود، با دریافت ۱۰ متر مکعب گاز طبیعی معادل ۱۰ لیتر بنزین این رقم ۵ هزار تومان می‌شود. بنابراین می‌توان گفت تغییر قیمت بنزین هیچ اثر منفی در وضعیت اقتصاد خانوار نخواهد داشت.

در حال حاضر ظرفیت توزیع ۴۵ میلیون متر مکعب سی.ان.جی در کشور وجود دارد که بیش از ۵۰ درصد آن خالی و بلااستفاده است که در صورت بکارگیری این ظرفیت علاوه بر کاهش هزینه خانوار بخصوص رانندگان وانت بار که سوخت زیادی مصرف می‌کنند، به کاهش آلودگی هوا نیز کمک کرده‌ایم. طبق آنچه شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده متقاضیان می‌توانند با صرف ۳ تا ۵ میلیون تومان نسبت به گازسوز کردن خودروی خود اقدام کرده و میزان هزینه سوخت خود را به یک ششم در ماه کاهش دهند. به طوری که اگر یک وانت بار ماهانه ۱۰۰۰ لیتر بنزین مصرف می‌کند در صورتی که گازسوز شود با دریافت همین میزان سی.ان.جی به جای ۳ میلیون تومان ۵۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کند.

 

منبع : ایلنا