– با تصمیم سران گروه ،ترامپ تنها شد

– سران گروه ۲۰ (G20) در بیانیه پایانی نشست خود در آرژانتین با اصلاح ساختار «سازمان تجارت جهانی» موافقت کردند و با حمایت از معاهده آب و هوایی پاریس دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را در تلاش جهانی برای مقابله با تغییرات جوی تنها گذاشتند.

به گزارش راهبرد بانک،به نقل از آسوشیتدپرس، بیانیه رسمی نشست سران گروه بیست در بوئنوس آیرس آرژانتین به نواقص تجارت جهانی اذعان کرده و خواستار اصلاح سازمان تجارت جهانی شد. اما در این بیانیه به دلیل مخالفت های آمریکا به سیاست های حمایتی از صنایع اشاره ای نشد.
این بیانیه پس از مذاکرات فشرده کشورهای حاضر در گروه بیست و در میان اختلافات شدید این کشورها صادر شد. مقام های اتحادیه اروپا اعلام کردند آمریکا تنها کشوری بود که در جریان مذاکرات تقریبا در همه موضوعات تنها ماند. 
به گفته یک مقام کاخ سفید، لحن بیانیه در مورد مسائل جوی باید تغییر می کرد تا واشنگتن آن را امضا می کرد. ترکیه، عربستان و روسیه کشورهایی بودند که با مواضع آمریکا در این زمینه موافق بودند اما در نهایت مجبور شدند که با کشورهای دیگر همراه شوند.
نوزده عضو گروه بیست ازمعاهده آب و هوایی پاریس و تلاش های جهانی برای مبارزه با تغییرات جوی حمایت کردند اما آمریکا تنها کشوری بود که ضمن دفاع از تصمیم سال گذشته خود برای خروج از این معاهده،بر مخالفت با آن تاکید کرد. 
در حالی که تنش های تجاری میان آمریکا و چین بر نشست سران گروه ۲۰سایه انداخته بود اروپایی ها تلاش کردند تا حد میانه را بگیرند. از همین رو، آنها با حذف عبارت سیاست های حمایتی از صنایع موافقت کردند.
کشورهای گروه ۲۰همچنین بر حمایت از تجارت چندجانبه تاکید کرده و در عین حال گفتند که سیستم تجارت جهانی کارآمدنبوده و نیاز به اصلاح دارد. آنها بر «بهبود عملکرد تجاری از طریق اصلاحات ضروری در سازمان تجارت جهانی» تاکید کردند.
مقامهای اروپایی تاکید کردندکه بعد از مذاکرات طولانی بامذاکره کننده آمریکا توانستند به توافقی در مورد مهاجران در بیانیه پایانی نشست سران گروه ۲۰دست یابند. دولت ترامپ مواضع تندی علیه مهاجران اتخاذ کرده است اما این کشور و سایر اعضا گروه بیست در بیانیه پایانی بر اهمیت تلاش های مشترک برای حمایت از پناهجویان و حل مشکلاتی که آنها را وادار به مهاجرت کرده، تاکید کردند.
نشست دو روزه سران گروه بیست در بوئنوس آیرس برگزار شد که بحران های مرتبط با عربستان و اوکراین بر آن سایه انداخته بود. محمد بن سلمان ولیعهد سعودی که به داشتن نقش مستقیم در قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد آل سعود متهم است، با برخورد سرد هیات های شرکت کننده در نشست بوئنوس آیرس مواجه شد.

منبع :ایرنا