بازار متشکل ارزی از ابتدای سال ۹۸ راه اندازی می شود

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد راه اندازی بازار متشکل ارزی از ابتدای سال ۹۸ کلید می خورد و مبنای تسویه در این بازار نرخ های سامانه سنا خواهد بود.

به گزارش راهبرد بانک ،به نقل از ایرنا محمدرضا پورابراهیمی شامگاه دیروز در آخرین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در سال ۹۷ که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، یادآوری کرد: در ماههای اخیر بانک مرکزی مشوق های خوبی را برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات داشته و موارد را تسهیل کرده است.
وی افزود: اکنون صادرکنندگان دست بازتری در فروش ارز صادراتی خود دارند و حتی می توانند در سقف بیشتری ارز خود را به صورت حواله یا نقدی صرف واردات کنند‌.
این نماینده مجلس یکی از دغدغه های صادرکنندگان را نحوه تسویه ارز حاصل از صادرات دانست و تاکید کرد در پی توافقی که با رییس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد صورت گرفته است، این دغدغه به زودی با راه اندازی بازار متشکل ارزی رفع و سبب جهش صادراتی می شود.
پورابراهیمی با اعلام اینکه چهارچوب، آیین نامه ها و دستورالعمل های مرتبط با این بازار ارزی به تصویب رسیده است، ادامه داد: درباره تسویه ارز حاصل از صادرات باید دید مواد اولیه آن با نرخ ترجیحی تامین شده است یا با نرخ بازار آزاد.
وی تاکید کرد «باید مراقبت شود در تولید اقلام صادراتی کالا با نرخ ترجیحی، صادرات یارانه ارزی اتفاق نیفتد. اگر این تفکیک را قائل شویم بسیاری از مشکلات حل می شود».
به گزارش ایرنا، هشتاد و سومین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون حقوقی رییس جمهوری و اعضای این شورا در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برپا شد.
دستور کار اصلی جلسه امروز بررسی مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه ثبت سفارش بود.