ایجاد فرهنگ‌سازی استفاده از کارت‌های بانکی در فضای مجازی

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده از کارت‌های بانکی در فضای واقعی و مجازی و خریدهای اینترنتی مسئله‌ای ملی بوده و نیازمند سرمایه‌گذاری از سوی تمامی ذی‌نفعان است.

به گزارش راهبرد بانک، شهاب جوانمردی درباره اجرای طرح رمز دوم پویا و تاثیر آن بر کاهش فیشینگ در تراکنش‌های اینترنتی اظهار داشت: متاسفانه شاهد هستیم که حتی برخی از افراد مسئول نیز صحبت از هک شدن سیستم بانکی می‌کنند در حالی که به طور عملی شاهد هک شدن سیستم‌های بانکی نبوده‌ایم.

وی بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای خرید و فروش‌های اینترنتی تاکید کرد و افزود: از سوی دیگر به واسطه فرهنگ غلطی که در استفاده کارت‌های بانکی در فضای واقعی و در فضای مجازی وجود دارد، اطلاعات کارت افراد لو می رود و منجر به سوء استفاده می شود.

مدیرعامل هلدینگ فناپ تصریح کرد: در فضای واقعی می‌بینیم که حتی برخی از فروشندگان کالا و خدمات در زمان تراکنش از اینکه مشتری خود قصد وارد کردن رمز کارت بانکی‌اش را دارد هم ناراحت می‌شوند، این در حالی است که اگر اطلاعات کارت کُپی شود و رمز آن را هم داشته باشند، منجر به برداشت از حساب بانکی خواهد شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: همچنین به دلیل آموزش ناکافی افراد درباره خرید و فروش‌های اینترنتی و تراکنش در فضای مجازی، مردم به بسیاری از سایت‌ها اعتماد کرده و اطلاعات کارت خود را وارد می‌کنند و این موضوع باعث برداشت از حساب بانکی آنها می‌شود.

جوانمدی گفت: قدم اول در خصوص کاهش فیشینگ و جلوگیری از سوء استفاده از کارت‌های بانکی، فرهنگ‌سازی و آموزش مردم است. این موضوع نیازمند هزینه و سرمایه‌گذاری جدی نه فقط از سوی بانک‌ها یا بانک مرکزی بلکه از سوی تمامی ذی‌نفعان آن است زیرا که یک مسئله عمومی و ملی است.

وی درباره اجرای طرح رمز دوم پویا و یکبار مصرف نیز اظهار داشت: در این موضوع باید به چند نکته از جمله آماده بودن زیرساخت‌های شبکه بانکی و نسبت افرادی که دارای گوشی هوشمند بوده یا اینکه از USSD می‌خواهند استفاده کرده و خرید خود را سریع و به موقع انجام دهند، اطلاع داشت.

مدیرعامل هلدینگ فناپ خاطرنشان کرد: موضوع مهم بحث هزینه‌ای است که ارسال پیامک‌های رمز دوم برای مشتریانی که نمی‌توانند از ابزارک‌های گوشی هوشمند استفاده کنند، به سیستم بانکی تحمیل می‌کند. ما در خصوص چندین میلیارد پیامک جدید صحبت می‌کنیم و باید نگاهی چند جانبه و چند وجهی به موضوع رمز دوم پویا داشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه داد: در صورتی که نگاهی همه جانبه به موضوع رمز دوم پویا نداشته باشیم، ممکن است منجر به آسیب‌های جدی در بخش‌های دیگری شود و قبل از ابلاغ و اجرای این موضوع باید به این مسائل توجه داشت.

 

منبع : ایبنا