افزایش وام مسکن بعید است

مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه افزایش تسهیلات مسکن بعید به نظر می رسد، گفت: در شرایط کنونی در صورت افزایش سقف تسهیلات مسکن صندوق یکم، بانک با کسری منابع مواجه می شود.

به گزارش راهبرد بانک،«ابوالقاسم رحیمی انارکی» با اشاره به برنامه ریزی بانک مسکن برای ارائه وام به متقاضیان، افزود: بانک مسکن همواره در حال رصد شرایط بازار مسکن است و متناسب با توان بازپرداخت اقساط گروه ها، پیشنهادات را برای افزایش سقف تسهیلات به بانک مرکزی ارائه می کنیم. 
وی بیان کرد: به دلیل اتفاقات چند ماه گذشته در بخش های مختلف اقتصادی کشور و کاهش توان و قدرت اقتصادی جامعه، شاید اکنون نتوانیم اقدام خاصی در حوزه افزایش تسهیلات مسکن انجام دهیم، اما به دنبال راهکارهایی هستیم تا بتوانیم از مسیرهای دیگر به متقاضیان کمک کنیم. 
**ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی با اجرای طرح بازآفرینی شهری 
مدیرعامل بانک مسکن تصریح کرد: از طرف دیگر بانک مسکن برنامه ها و اقدامات دیگری را نیز برای خانه دار کردن متقاضیان در دستور کار دارد، به طوری که ما به دنبال آن هستیم که در حوزه بازآفرینی شهری و نوسازی بافت های فرسوده مشارکت داشته باشیم، البته تفاهم نامه همکاری در این بخش در حال نهایی شدن است. 
وی افزود: پیش بینی شده با اجرای طرح بازآفرینی شهری در سال نخست تا ۱۰۰ هزار واحد بافت فرسوده، نوسازی شود، در صورت تحقق این طرح می توان از این ظرفیت برای خانه دار کردن متقاضیان صندوق یکم استفاده کرد. 

**کسری بودجه مانع افزایش سقف تسهیلات مسکن صندوق یکم 
مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه در شرایط کنونی در صورت افزایش سقف تسهیلات مسکن صندوق یکم، بانک برای تأمین منابع با کسری مواجه می شود، گفت: در صورت تخصیص منابع مالی لازم می توانیم سقف وام را افزایش دهیم، اما شرایط به گونه ای است که افزایش تسهیلات بعید به نظر می رسد، البته در سایر صندوق ها مانند حساب جوانان اقدامات مثبتی انجام شده و سقف تسهیلات این حساب به ۲۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است. 
تسهیلات پس انداز صندوق یکم مخصوص خانه اولی‌هاست، متقاضیان این وام نباید پیش از دریافت تسهیلات وام یکم، از سایر وام‌های مسکن استفاده کرده باشد.
به گزارش ایرنا، پیش از این گمانه زنی ها از احتمال افزایش مبلغ تسهیلات خرید مسکن حکایت داشت و حتی مدیرعامل بانک مسکن نیز در مهرماه امسال از ارایه پیشنهاد افزایش سقف این تسهیلات از محل اوراق حق تقدم مسکن به بانک مرکزی خبر داده بود.
به گفته رحیمی انارکی شمار تسهیلات پرداختی بانک مسکن در ۶ ماهه نخست امسال در مقایسه با پارسال ۸۴ درصد رشد داشته است.
از زمان استقرار دولت دوازدهم، بانک مسکن در بخش‌های مشارکت‌های مدنی، خرید، جعاله، سهم الشرکه و سایر تسهیلات در مجموع ۸۸۵ هزار و ۵۰۹ فقره تسهیلات به ارزش ۳۲۳ هزار و ۲۵۹ میلیارد ریال پرداخت کرده است. 

منبع: ایرنا