افت کردن یک درصدی قیمت جهانی طلا

با وجود روند صعودی قیمت دلار و سود اوراق، قیمت طلا به پایین‌ترین سطح ۹ ماهه افت کرد.

به گزارش راهبرد بانک، به نقل از سی ان بی سی، روز دوشنبه قیمت طلا بیش از یک درصد کاهش یافت و به پایین ترین سطح ۹ ماهه رسید، در حالی که دلار و سود خزانه داری ایالات متحده افزایش یافت و سرمایه گذاران را مجبور کرد تا این فلز بدون سود را کنار بگذارند.

هر اونس طلای اسپات با ۱.۱ درصد افت به ۱۶۸۱.۴۱ دلار رسید. معاملات آتی طلای ایالات متحده با ۱.۲ درصد کاهش به ۱۶۷۸ دلار رسید. اما ارزش دلاربه اوج سه ماهه صعود کرد، در حالی که سود اوراق ۱۰ ساله خزانه داری ایالات متحده هم نزدیک به بالاترین قیمت بیش از یک سال گذشته رسید و هزینه نگه داشتن این فلز را افزایش داد.

به گفته یک متخصص اقتصاد فعلی رو به بهبود است و تورم در حال تحقق است. طلا قابلیت سقوط تا ۱۶۶۰ دلار رادارد، جهش غیرمنتظره در لیست حقوق های ایالات متحده و بازار سهام قوی تر بازتابی از بهبود اقتصاد و کنترل تورم است. طلا به عنوان حفاظی در برابر تورم تلقی می شود.

تصویب طرح حمایتی ۱.۹ تریلیون دلاری COVID-۱۹ جو بایدن نتوانست این فلز را سرپا نگه دارد. تحلیل گران هم گفتند که شکست جروم پاول، رئیس فدرال رزرو ایالات متحده، در مقابله با افزایش اخیر سود اوراق در هفته گذشته، طلا را بیشتر تحت فشار قرار داد.

به گفته یک کارشناس اگرچه بازارها سود زیادی از عملکرد فدرال رزرو در سود اوراق دریافت نکرده اند، اما برخی درباره اقدام فدرال رزرو تردید دارند و با افزایش نرخ بهره در سال جاری حمایت از طلا صورت میگیرد.

اما طلا در کوتاه مدت می تواند بین ۱۶۵۰ تا ۱۷۰۰ دلار معامله شود، احتمالاً با قیمت زیر سطح ۱۶۵۰ دلار فشار فروش برای آن ایجاد می شود. با این شرایط، سهام SPDR Gold Trust، بزرگترین صندوق معاملات بورس ارز با پشتوانه طلا، در روز جمعه به پایین ترین سطح ۱۰ ماهه سقوط کرد.

هر اونس نقره با ۰.۲ درصد افت به ۲۵.۱۴ دلار رسید. پالادیوم با یک درصد کاهش به ۲۳۱۴.۸۳ دلار رسید، در حالی که پلاتین با ۱.۲ درصد افزایش به ۱۱۴۳.۴۲ دلار رسید.