ارزش پول ملی چگونه ۴۰ درصد افزایش یافت؟

آمارها نشان می‌دهد که همانطور که رییس جمهور اعلام کرده‌، ارزش پول ملی نسبت به مهر ماه سال گذشته ۴۰ درصد رشد داشته است

به گزارش راهبرد بانک، افزایش ارزش پول ملی مسئله‌ای است که این روزها مورد بحث قرار گرفته است. رییس جمهوری نیز روز گذشته در نشست خبری بار دیگر بر این موضوع تاکید و اعلام کرد که نرخ ارز از پارسال نسبت به امسال حرکت کاهشی داشته و به سمت تعادل حرکت کرده است، همچنین طبق آمار بانک مرکزی مهرماه سال جاری نسبت به مهرماه سال قبل حدود ۴۰ درصد به ارزش پول ملی افزوده شده است.

رییس جمهور این آمار را در حالی به نقل از بانک مرکزی ارائه کرده که دکتر همتی نیز در گزارشی بر این موضوع صحه گذاشته و اعلام کرده است: «نسبت به یکسال پیش، پول ملی ۴۰ درصد تقویت شده و رشد تورم مهار گشته و طلیعه رشد اقتصادی آشکار شده است؛ البته مردم به خصوص اقشار با درآمدهای پایین و حقوق ثابت، سختی زیادی را تحمل کرده و می‌کنند؛ لیکن، این روزها، طلیعه پیروزی مقاومت مردم بیش از همیشه آشکار شده است.»

ارزش پول ملی هر کشوری را به نسبت قیمت طلا یا سایر ارزهای جهانی می‌سنجند و با توجه به سهم بالای دلار در اقتصاد جهانی و ذخیره ارزی کشورها، برای تعیین ارزش پول ملی کشورها، معمولا نرخ برابری آن با دلار را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. بررسی روند قیمت ارز در یک‌سال اخیر نشان می‌دهد که از مهرماه سال گذشته که قیمت ارز ۱۹ هزار تومان بوده تا امروز که ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان است، ارزش پول ملی بیش از ۴۰ درصد تقویت شده است؛ به عبارت دیگر می‌توان گفت که در طول این یک سال شاهد کاهش ۴۰ درصدی نرخ ارز بوده‌ایم.

بعد از انتخاب دکتر همتی به عنوان رییس کل بانک مرکزی، از مرداد ماه سال گذشته تحت تاثیر اقدامات بانک مرکزی از جمله کنترل صرافی‌ها، سامانه سنا و نیما، ممنوعیت صادرات ریالی، کنترل واردات بدون انتقال ارز، محدودیت تراکنش‌های بانکی، جمع‌آوری چک‌های تضمینی در گردش، محدودسازی کارت‌خوان‌ها در خارج کشور، و … به تدریج نرخ‌ها از ۱۹ هزار تومان در مهر ۹۷ به زیر ۱۲ هزار تومان در مهرماه سال جاری کاهش یافت.

البته یکی از عوامل امیدوارکننده در این میان ثبات نرخ ارز در کانال ۱۱ هزار تومان طی ماه‌های گذشته است که این ثبات در کنار سایر اقدامات مانند کنترل نقدینگی می‌تواند شرایط کشور را به سمت کاهش نرخ تورم سوق دهد. این در حالی است که نشانه‌های کاهش تورم در حال حاضر نیز به چشم می‌خورد و طبق گزارش مرکز آمار نرخ تورم نقطه‌ای شهریور ۱۳۹۸ در مقایسه با ماه قبل ۶،۶ واحد درصد کاهش یافته است که معمولا این نرخ همراستا با تورم سالیانه است و می‌تواند چشم‌انداز کاهش نرخ تورم را برای ماه‌های آتی ایجاد کند.