آخرین وضعیت پرداخت سود سهام عدالت

درحالی که قرار بود سود سهام عدالت ساال ۱۳۹۹ تا پایان سال جاری پرداخت شود، هنوز برخی از شرکت ها سود خود را به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز نکرده اند.

به گزارش راهبرد بانک: بر اساس آخرین محاسبات، سود سهام  منتهی به ۲۹ اسفندماه سال ۱۳۹۹ مشمولان سهام عدالت حدود ۵۵۰ هزار تومان اعلام شده است و پرداخت این مبلغ منوط به مبالغی که شرکتهای سرمایه پذیر به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز میکنند، خواهد بود. این سود هم شامل افرادی میشود که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، هم افرادی که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند و هم افرادی که بعد از آزادسازی سهام عدالت سهام شرکتهای سرمایه‌گذاری استانی را خریداری کرده‌اند.

طبق گفته مسئولان این سود قرار است تا پایان سال جاری پرداخت شود اما درحالی که به نیمه اسفندماه نزدیک شده ایم، هنوز برخی از شرکت ها سود مورد نظر را یا به دلیل افزایش سرمایه و یا به دلیل اینکه سودی برای پرداخت کردن نداشته اند، به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز نکرده اند.

بر این اساس پتروشیمی مارون، معدنی و صنعتی چادرملو، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی جم، شرکت پالایش نفت تهران، فولاد آلیاژی ایران، پالایش نفت شیراز، پالایش نفت لاوان، آلومینیوم ایران، پتروشیمی تندگویان، بانک صادرات ایران، سیمان داراب، گروه سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، بانک تجارت، نیروترانس، پارس سویچ، بیمع دانا، سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا و مهندسی حمل و نقل پتروشیمی سود خود را به حساب شرکت سپرده گذاری واریز کرده اند.

این درحالی است که شرکت های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، مخابارت ایران، گروه مپنا و صنایع سیمان دشتستان هیچ مبلغی و شرکت های فولاد مبارکه اصفهان، شرکت پالایش نفت بندرعباس، فولاد خوزستان و پالایش نفت تبریز نیز تنها بخشی از سود سهام خود را به حساب شرکت سپرده گذاری واریز کرده اند.

در این راستا مشمولان سهام عدالت هنوز هم به طور کامل سود سال ۱۳۹۸ را دریافت نکرده اند. چراکه از مجموع ۳۶ شرکت بورسی و فرابورسی از دو شرکت معدنی و صنعتی گلگهر و پتروشیمی جم به دلیل افزایش سرمایه آنها سود سهام مشمولان دریافت نشد تا مشمولان سهام عدالت از مزایای حق تقدم و سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه بهره‌مند شوند.

همچنین شرکت‌های مخابرات ایران و گروه مپنا علی‌رغم پیگیری‌های متعدد تمام یا بخشی از سود سهام خود را پرداخت نکرده‌اند و با محاسبه‌ این دو گروه از باقی‌مانده سود سهام عدالت به میزان ۵۰ درصد، ۴۰ درصد آن به حساب مشمولان واریز شده است.