استخراج مدل آینده نظام بانکی

مدیرعامل بنیاد ققنوس گفت: نظام بانکی کشور باید مدل آینده خود را استخراج کند و تصوری از آینده داشته باشد تا بتواند در مسیر آن گام بردارد.

به گزارش راهبرد بانک، سید ولی الله فاطمی در نخستین سمپوزیوم بانکداری نوین با اشاره به آینده جهان در زمان تحول دیجیتال گفت: اولین تصویری که از تحقق تحول دیجیتال داریم موصوع ارتقای زیست بوم‌های دیجیتال است؛ در واقع جهانی خواهیم داشت که همه مسائل از طریق زیرساخت‌های دیجیتالی به یکدیگر مرتبط هستند.

وی ادامه داد: استفاده از داده یکی از رکن‌های اصلی جهان آینده خواهد بود و اگر این موضوع در بیزینس مدل کسب و کارها قرار نگیرد، کسب و کار محکوم به از بین رفتن خواهد بود.
مدیرعامل بنیاد ققنوس ادامه داد: پیشی گرفتن از تهدیدهای امنیتی، مطابقت با اولویت‌های ژئوپولتیک و تنظیم کننده و کشف عناصر انسانی از موضوعاتی هستند که در جهان آینده شاهد آنها خواهیم بود.

فاطمی تاکید کرد: نظام بانکی کشور باید مدل آینده خود را استخراج کند و تصوری از آینده داشته باشد تا بتواند در مسیر آن گام بردارد. وی با اشاره به محورهای کسب و کار در تحول دیجیتال خاطر نشان کرد: ارائه ارزش، خلق ارزش و کسب ارزش ارکان اصلی تحول در کسب و کار هستند.

فاطمی افزود: بانک‌ها ملزم نیستند که ارزش را به صورت مستقیم به مشتریان ارایه دهند بلکه در بانکداری آینده بانک‌ها از طریق بازیگران جدید با ارایه دسترسی از جمله فین‌تک‌ها و … می‌توانند ارزش و خدمات را به مشتری برسانند که هزینه‌های ان‌ها را کاهش می‌دهد و چابکی در ارائه خدمات به همراه می‌آورد.

مدیرعامل بنیاد ققنوس درباره بانکداری باز و مدل اشتباه پیاده سازی شده در ایران گفت: نظام بانکی بالغ بر ۲۰ درصد از اطلاعات مشتریان را دارد و ۸۰ درصد اطلاعات در اختیار حلقه بیرونی زنجیره شبکه بانکی است؛ بانکداری باز نباید میان بانک و مشتری فاصله بیاندازد و باید با استفاده از استراتژی Open API اطلاعات دیگر مشتری نزد بانک کسب شود تا این ارائه خدمت به یک بازی برد برد تبدیل شود چرا که در غیر اینصورت بانک سرویس‌ها را به استارت آپ‌ها تحویل داده و در میان مسیر ارایه خدمات به مشتری گم شده این در حالی است که تا پیش از این مشتری از شعب یا درگاه‌های بانک استفاده می‌کرد.