پول ملی چگونه قدرت گرفت؟

کارشناسان اقتصادی معتقدند «بهبودپذیری ریال در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد ریال ایران با اجرای محدودیت‌های واردات و حفظ ارز خارجی سرپا ایستاده است.»

به گزارش راهبرد بانک، «ارزش پول ملی ۴۰ درصد بالا رفت»؛ این جمله‌ای است که رییس‌کل بانک مرکزی در دهمین روز از فصل پاییز در یادداشتی در صفحه اینستاگرامی خود منتشر کرد؛ موضوعی که پس از آن، بلومبرگ به تحلیل آن پرداخت و در گزارشی، اجرای سیاست‌های کنترلی را مهم‌ترین عامل بازگشت بخشی از قدرت ریال در ماه‌های اخیر دانست.

عبدالناصر همتی، رییس‌کل بانک مرکزی دهم مهرماه امسال با یادآوری فضای اقتصادی کشور در سال ۹۷، عنوان کرد: «سال گذشته در این ایام وضعیت بدی بر اقتصاد کشورمان حاکم شده بود. دولت آمریکا و متحدین منطقه‌ای آن با شروع جنگ تمام‌عیار اقتصادی و راه انداختن ماشین جنگ روانی و تبلیغاتی، در اندیشه فروپاشی کشور از طریق اقتصاد و با ابزار سقوط ارزش پول ملی و در نهایت ایجاد هرج‌ومرج در سراسر کشور بودند. »

به گفته وی، «امروز درست نسبت به یک‌سال پیش پول ملی ۴۰ درصد تقویت شده و رشد تورم مهار گشته و طلیعه رشد اقتصادی آشکار شده است. »

همتی متذکر شد: «مردم عزیز به‌خصوص اقشار با درآمدهای پایین و حقوق ثابت سختی زیادی را تحمل کرده و می‌کنند، بنابراین این روزها طلیعه پیروزی مقاومت مردم بیش از همیشه آشکار شده است. »

همان روز، علی ربیعی، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران به گزارش رییس کل بانک مرکزی درباره افزایش قدرت پول ملی اشاره کرد. وی گفت: «رییس‌کل بانک مرکزی گزارشی به هیأت وزیران ارائه کرد که طی آن اعلام شد امسال ۴۰ درصد ارزش پول ملی ما نسبت به مهر سال گذشته بهبود پیدا کرده است؛ چراکه مهر گذشته قیمت دلار ۱۹ هزار و ۲۰۰ تومان بود و امروز با کاهش قیمت دلار ارزش پول ملی ۴۰ درصد بهبود یافته است. »

این در شرایطی است از سال ۱۳۵۰ تاکنون ارزش پول ما ۳۵۰۰ برابر کاهش پیدا کرده است. این جمله را رییس‌کل بانک مرکزی چند روز قبل در کمیسیون اقتصادی مجلس و در جمع نمایندگان مردم عنوان کرده بود. او البته اقدامات پیشگیرانه دولت در یک ساله گذشته را در کنترل نوسانات ارزی و مهار تورم موثر دانسته بود؛ اقداماتی که ثبات نسبی به بازارها داد و تورم را تا حدودی کنترل کرد.