سهم ۲۵ درصدی بانک مهر ایران از تسهیلات قرض‌الحسنه

مدیر عامل بانک قرض الحسنه مهر ایران گفت: این بانک در حالی که پنج درصد منابع قرض‌الحسنه بانک‌های کشور را در اختیار دارد، توانسته ۲۵ درصد کل تسهیلات قرض‌الحسنه سیستم بانکی را پرداخت کند.

به گزارش راهبرد بانک، به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، مرتضی اکبری افزود: بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد ریال یعنی معادل ۳۷ درصد از کل مبلغ تسهیلات پرداخت شده این بانک، مربوط به سال ۱۳۹۷ است که نسبت به سال قبل حدود ۶۰ درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: مبلغ تسهیلات اعطایی در ۱۱ سال فعالیت این بانک بیش از ۳۵۴ هزار میلیارد ریال است که ۶۰ درصد آن به میزان ۲۱۳ هزار میلیارد ریال در دو سال اخیر رپرداخت شده است. وی با بیان اینکه منابع بانک قرض الحسنه مهر ایران از ۲.۵ میلیارد ریال در آغاز فعالیت به مبلغ ۱۷۰ هزار و ۳۶۱ میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۹۷ ارتقاء یافته است، افزود: ۵۸.۵ درصد از این منابع به مبلغ یکصد هزار میلیارد ریال در دولت دوازدهم جذب شده و ۵۴ درصد از کل این منابعِ ارتقاء یافته، مربوط به افزایش منابع در سال ۱۳۹۷ است.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران اظهار کرد: منابع بانک به طور میانگین در ده سال، ۳۰ درصد رشد سالانه داشته است. این در حالی است که باوجود شرایط دشوار اقتصادی در دو سال اخیر در کشور، منابع بانک در سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به ترتیب به میزان ۸۲ و ۵۵ درصد رشد داشته است.

وی افزود: بانک قرض الحسنه مهر ایران در دوره ۱۱ ساله، موفق به جذب شش میلیون و ۷۳۶ هزار سپرده گذار شده است که سهم آن در دو سال اخیر دو میلیون و ۱۶۲ هزار نفر، معادل ۳۲ درصد است.

اکبری با تاکید براینکه در مدت ۱۱ سال فعالیت بانک قرض الحسنه مهرایران به بیش از چهار میلیون و ۸۵۰ هزار نفر تسهیلات قر ض الحسنه پرداخت شده است، تصریح کرد: حدود دو میلیون فقره از این تسهیلات یعنی معادل ۴۴ درصد از کل تسهیلات اعطایی ۱۱ ساله در دو سال اخیر پرداخت شده است.

وی اظهار کرد: بانک قرض الحسنه مهر ایران در تاریخ ۱۹ دی ماه ۱۳۹۷ مجوز فعالیت دائمی خود را از بانک مرکزی جمهوری اسامی ایران اخذ و پس از آن مجوز مکتوب فعالیت ۵۳۰ شعبه در سراسر کشور را دریافت کرد.

برنامه های بانک قرض الحسنه مهرایران در سال ۱۳۹۸

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران با بیان اینکه اعطای تسهیلات قرض الحسنه به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر با اعتباری بالغ بر یکصد و پنجاه هزار میلیارد ریال از برنامه های بانک در سال جاری است، افزود: کمک به رونق بازار از طریق تقویت تقاضا برای خرید کالاهای ایرانی از جمله فرش دستباف، صنایع دستی و گردشگری و صنایع کوچک با طرح مهرکارت نیز از دیگر برنامه هاست.

وی اجرای طرح های اشتغال و کارآفرینی، توسعه همکاری و حمایت از طرح های دانش بنیان برای کمک به اشتغالزایی و کار آفرینی و توسعه خدمات برای ناتوانان جسمی، در راستای توسعه عدالت اجتماعی و ارتقای رفاه و امنیت اقتصادی همه اقشار جامعه را از اولویت های بانک قرض الحسنه مهر ایران در سال ۱۳۹۸ اعلام کرد.

تغییر رویکرد اعطای تسهیلات قرض الحسنه

اکبری با تاکید بر تغییر رویکرد اعطای تسهیلات قرض الحسنه از حوزه معیشت به حوزه های اشتغال و کارآفرینی و حمایت از کالا و خدمات ایران، تصریح کرد: در دو سال اخیر، بانک برنامه ریزی منسجمی را برای تغییر رویکرد اعطای تسهیلات از حوزه معیشت به حوزه های اشتغال و کارآفرینی و حمایت از کالا و خدمات ایرانی انجام داده است.

وی ادامه داد: این اقدامات مورد توجه نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی(ره)، بنیاد برکت، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان بهزیستی و… از یک سو و همچنین مراکز تولیدی، صنایع خدماتی و بیمه، قرار گرفته است.

وی با تاکید براینکه بانک قرض الحسنه مهر ایران در حوزه اشتغال، کارآفرینی و کارگشایی با چند نهاد همکاری داشته است، گفت: همکاری با بنیاد برکت برای اشتغال روستائیان در ۱۰ استان محروم کشور با پیش بینی ایجاد ۲۰ هزار شغل، همکاری با کمیته امداد امام خمینی (ره) برای اشتغال و کارگشایی برای بیش از ۱۱۶ هزار و ۳۶۱ نفر از مددجویان تحت پوشش این نهاد، همکاری با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در امر مقاوم سازی ۲۲ هزار مسکن روستایی از جمله تسهیلات اعطایی بانک در این حوزه است.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهرایران ادامه داد: همکاری با معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در راستای اشتغال و کارگشایی به ۳۳ هزار زن سرپرست خانوار وهمکاری با سازمان بهزیستی کشور برای اشتغال و کارگشایی برای حدود ۱۰ هزارنفر از مددجویان تحت پوشش این نهاد نیز از دیگر اقدامات بانک در این حوزه بوده است.

وی با تاکید براینکه در زمینه حمایت از کالا و خدمات ایرانی نیز اقداماتی انجام شده است، گفت: انعقاد تفاهمنامه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه با شرکت های تولید کننده فرش دستباف ایرانی، شرکت نیرو محرکه و شرکت ملی پست، مرکز گسترش فناوری اطلاعات ایران(مگفا) و مراکز تولیدی مستقر در استانهای غیر از پایتخت فعالیتهای بانک در حوزه حمایت از کالای ایرانی را شامل می شود.

اکبری انعقاد قرارداد با شرکت های آب و فاضلاب، بیمه دانا، شورای عالی مناطق آزاد، شهرداری ها واتحادیه های تاکسیرانی و اتوبوسرانی کشور برای پرداخت وام های قرض الحسنه را از حوزه های فعالیت بانک در زمینه حمایت از خدمات اعلام کرد.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران افزود: انعقاد قرارد اعطای وام قرض الحسنه صفر درصد برای پوشش بیمه ای افراد تحت پوشش آموزش و پرورش، انعقاد قرارداد با شورای عالی مناطق آزاد برای اعطای تسهیلات قرض الحسنه توسعه گردشگری در مناطق آزاد، انعقاد قرارداد با شهرداریها برای اعطای تسهیلات قرض الحسنه به مؤدیان شهرداریها نیز از دیگر فعالیت های بانک بوده است.

طرح های جاری بانک قرض الحسنه مهرایران

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران با تاکید براینکه بانک در سال های اخیر، سیاستی را مبنی بر انطباق سبد محصولات خود با سلیقه مشتریان دنبال کرده است تا پاسخگوی نیازهای اقشار مختلف مردم باشد، گفت: مهمترین طرح های تسهیلاتی بانک شامل اندوخته خانواده مهر ایران، اندوخته بانوان مهر ایران، مهر آتیه نوین، ۲ در یک و همیاران مهر است.

اکبری با تاکید براینکه در طرح اندوخته خانواده مهر ایران، صندوق های خانوادگی می توانند با تجمیع منابع پولی خود در بانک، از حمایت برای افزایش تعداد تسهیلات پرداختی به اعضای خود بهره مند شوند، افزود: طرح اندوخته بانوان مهرایران برای توانمندسازی بانوان کارآفرین و سرپرست خانوار از طریق پرداخت تسهیلات قرض الحسنه، طراحی و اجرا شده است.

وی تصریح کرد: طرح مهر آتیه نوین با هدف ایجاد اشتغال و ارزش آفرینی در راستای تأمین آتیه به اجرا درآمده است. همچنین، در طرح دو در یک، مشتریان می توانند با مراجعه به هر یک از شعب بانک و به پشتوانه حساب خود ۲ بار وام قرض الحسنه با کارمزد یک درصد دریافت کنند.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران گفت: طرح همیاران مهر(عقد صلح با مدت نامحدود) است که در این طرح با کمک خیرین به جای کمک های بلاعوض، به نیازمندان وام قرض الحسنه پرداخت می شود.

اکبری افزود: این بانک در راستای اجرای بانکداری سبز علاوه بر برخورداری از ابزارهای بانکداری الکترونیک همواره در راه اندازی سامانه های آنلاین پیشتاز بوده که امکان افتتاح حساب آنلاین از طریق سایت بانک و سامانه های تسهیلات آنلاین نمونه هایی از این دست به حساب می آید.

بانک و مسئولیت اجتماعی

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران گفت: این بانک با چشم انداز «تلاش برای توسعه رفاه اجتماعی و دستیابی به جامعه توسعه یافته» برنامه های ایفای مسئولیت اجتماعی خود را در حوزه های مختلف اجرا کرده است.

وی با بیان اینکه بانک قرض الحسنه مهر ایران در خصوص ایفای مسئولیت اجتماعی برنامه هایی اجرا کرده، افزود: احداث مدرسه و خانه بهداشت روستاهای آسیب دیده در زلزله کرمانشاه و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به آسیب دیدگان زلزله، مشارکت در ساخت بیمارستان ۳۰۰ تخت خوابه بیماران اعصاب و روان، اعطای وام های سبز قر ض الحسنه برای حمایت از محیط زیست و ایجاد باشگاه خیرین، با هدف هدایت نقدینگی خیرین برای رفع نیازهای جامعه ازجمله این طرح هاست.

وی تصریح کرد: اجرای طرح سفیران سلامت برای پوشش بخشی از هزینه های درمان بیماران نیازمند از طریق تسهیلات ارزان، مشارکت در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد و حمایت از اشتغال آنها با پرداخت تسهیلات قر ض الحسنه و توزیع اقلام و وسایل آموزشی و بهداشتی در مناطق محروم کشور از دیگر طرح ها در زمینه مسولیت اجتماعی است.