تاکید ایران و چین برای حل مشکلات بانکی

رئیس کل بانک مرکزی و سفیر جمهوری خلق چین در تهران در خصوص روابط بانکی و مالی و ارتقای آن و تسریع در حل مشکلاتی بانکی ۲ جانبه تاکید کردند.

به گزارش راهبرد بانک، از بانک مرکزی، «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی در دیدار «پانگ سن» سفیر چین در ایران بر لزوم گسترش روابط مالی و بانکی ۲ کشور تاکید کرد و افزود: با وجود تلاشهایی که ایالات متحده آمریکا برای قطع روابط بانکی و مالی جمهوری اسلامی ایران انجام داده است، کشورهای متعددی با ارائه راهکارهای گوناگون روابط بانکی و مالی خود با ایران را حفظ کرده و توسعه می‌دهند. 
رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: شاهد هستیم که اقدام های دولت آمریکا نتوانسته است آثار مورد نظر آنها را بر اقتصاد ایران برجای گذارد. 
سفیر چین نیز در این دیدار به ثبات ایجاد شده در بازارهای اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: چین علاقه‌مند به بسط و گسترش روابط استراتژیک و بلندمدت با جمهوری اسلامی ایران است.
پانگ سن گفت: نهادهای مختلف سیاسی و اقتصادی چین به گسترش روابط استراتژیک و بلندمدت علاقه مند هستند و براین اساس برنامه ریزی هایی در دستور کار دارند.
براساس این گزارش، ۲ طرف در این دیدار در خصوص روابط بانکی و مالی چین و ایران و نحوه ارتقای این روابط بحث و تبادل نظر کردند. همچنین بر لزوم تسریع در حل مشکلات بانکی فیمابین و گسترش روابط اقتصادی در زمینه‌های گوناگون تاکید کردند.
 چین بزرگترین شریک تجاری ایران به شمار می رود که بر اساس تازه ترین آمار گمرک از ابتدای امسال در مجموع ۶ میلیارد و ۴۶۲ میلیون دلار کالا از ایران به مقصد این کشور بارگیری شده است؛ چین با در اختیار داشتن بیش از ۲۰ درصد از صادرات ایران، دومین مقصد مهم صادراتی ایران در آبان ماه گذشته بوده است.
همچنین در هشت ماهه امسال چین با هفت میلیارد و ۳۸۵ میلیون دلار و و سهم ۲۴.۹۹ درصدی از سبد واردات ایران، جایگاه نخست را در صدور کالا به ایران دارد.
با این حال در ماه های اخیر برخی بازرگانان از بروز اختلال در مراودات مالی با چین خبر دادند که سرانجام «اسداله عسگراولادی» رئیس اتاق ایران و چین هفتم آذرماه اعلام کرد که مبادلات مالی ایران با بانک «کانلون» چین از سوم دسامبر (۱۲ آذر) پس از یک ماه توقف دوباره از سر گرفته می شود.
به گفته وی ظرف یک ماه گذشته، به دلیل توقف فروش نفت ایران به چین، این بانک فعالیت خود را برای ارائه خدمات به ایران متوقف کرده بود.