بخش خصوصی در برابر تحریم ها توانمند است

مدیرعامل بانک ملی ایران با اشاره به شرایط کشور به واسطه تحریم ها گفت: بخش خصوصی بیش از دیگر حوزه ها در برابر تحریم ها توانمند و مقاوم می باشد.

به گزارش راهبرد بانک،محمدرضا حسین زاده شامگاه چهارشنبه در نشست استانی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان اردبیل افزود: فعالان بخش خصوصی به واسطه سال ها فعالیت در امور تجاری و اقتصادی دارای تجارب ارزنده ای در ارتباط با تولید، صادرات و مراوده با کشورهای مختلف بوده و به خوبی می توانند راه خود را برای گذر از شرایط تحریم پیدا کنند.
وی اظهارداشت: هرچند کشور به واسطه تحریم ها در شرایط خاص قرار دارد اما با کمک به بخش خصوصی می توان تحریم ها و تهدیدها را به فرصت مناسب برای رونق تولید، کسب و کار و صادرات تبدیل کرد.
او با بیان اینکه دراین شرایط کشورهای همسایه از گزینه های مناسب برای انجام صادرات می باشند، افزود: مناطق مرزی در کنار داشتن ظرفیت های مناسب برای ورود گردشگران خارجی از امتیاز ویژه ای نیز جهت صادرات برخوردارند.
مدیرعامل بانک ملی ایران در قسمت دیگری از سخنان خود مشکل اساسی واحدهای تولیدی کشور در شرایط کنونی را نیاز به دریافت تسهیلات سرمایه در گردش ذکر و یادآوری کرد: به همین خاطر فشار زیادی روی بانک ها و به خصوص روی بانک ملی ایران وجود دارد.
حسین زاده افزود: میزان تقاضای تسهیلات سرمایه در گردش واحدهای صنعتی و تولیدی نسبت به سال قبل سه برابر شده و این موضوع بانک ها و به ویژه بانک ملی را که تکالیف زیادی را بر دوش دارد دچار مضیقه کرده است. 
او گفت: با اینکه بانک ملی در تابستان امسال حجم زیادی از منابع مالی خود را برای خرید گندم از کشاورزان اختصاص داد ولی همه تلاش خود را برای رفع مشکل نقدینگی واحدهای صنعتی و تولیدی به کار گرفته است.
وی با بیان اینکه بانک ملی ایران همواره آماده کمک به حوزه تولید و رونق فضای کسب و کار در کشور است، اظهار داشت: اولویت پرداخت تسهیلات به آن گروه از واحدهای صنعتی است که در زمان حاضر کالا و محصولاتشان دارای بازار فروش داخلی و خارجی خوبی باشند.
حسین زاده با اشاره به اینکه در چنین شرایطی باید از حداقل منابع بیشترین استفاده را در فضای کسب و کار برد، خاطرنشان کرد: باید به واسطه مدیریت صحیح و افزایش کیفیت، قیمت تمام شده تولید کالاها و محصولات را به میزان مطلوب پایین آورد تا تولیدکننده توان رقابت در فضای کسب و کار و صادرات را داشته باشد.
مدیرعامل بانک ملی ایران در ادامه گفت: در استان اردبیل سرمایه گذاران خوبی فعالیت دارند و به عنوان بانک ملی وظیفه داریم مشکلات آنها را برطرف کرده و به حداقل برسانیم.
رییس شورای هماهنگی بانک های دولتی افزود: باتوجه به وجود طرح های خوب در استان اردبیل بانک ها با تمایل زیادی از سرمایه گذاری در این استان استقبال می کنند.
حسین زاده با اشاره به سیاحتی بودن استان اردبیل گفت: اگر بتوان حتی یک روز به ماندگاری گردشگران در اردبیل کمک کرد تاثیر زیادی در افزایش درآمد و رونق اقتصادی منطقه خواهد داشت.
وی ادامه داد: ساخت بزرگراه ها و به خصوص تکمیل و بهره برداری از طرح مهم راه ریلی اردبیل که بانک ملی ایران تلاش زیادی را برای تامین منابع اعتباری آن انجام داده به رونق گردشگری و فضای کسب و کار در این استان منجر خواهد شد.
در این نشست که با حضور استاندار اردبیل و جمعی از مدیران ادارات و ارگانهای ذیربط برگزار شد تعدادی از سرمایه گذاران بخش خصوصی مسایل و مشکلات خود را مطرح کردند.

منبع: ایرنا