با دریافت عوارض از صنعت بیمه مخالفم

به گزارش راهبرد بانک،، غلامرضا سلیمانی سه شنبه شب در دومین گردهمایی سراسری هیات رییسه شوراهای هماهنگی استان ها در تهران با اعلام اینکه عوامل بیرونی بر صنعت بیمه اثرگذار است، افزود: اگر جلوی این کار گرفته نشود، امروز عوارضی به این صنعت تحمیل می شود و فردا عوارض دیگر؛ یا حتی در مجلس در […]

به گزارش راهبرد بانک،، غلامرضا سلیمانی سه شنبه شب در دومین گردهمایی سراسری هیات رییسه شوراهای هماهنگی استان ها در تهران با اعلام اینکه عوامل بیرونی بر صنعت بیمه اثرگذار است، افزود: اگر جلوی این کار گرفته نشود، امروز عوارضی به این صنعت تحمیل می شود و فردا عوارض دیگر؛ یا حتی در مجلس در این رابطه قانون تصویب می کنند تا از موضوعاتی دیگر عوارض بگیرند.
سلیمانی خواستار رفع مشکلات صنعت بیمه از طریق رایزنی سندیکای بیمه گران ایران شد و گفت: برای بودجه سال آینده تبصره هایی پیشنهاد شده است؛ پیگیری هایی می شود تا مبادا دیگر دستگاه ها تبصره هایی ضد ما نداشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه سندیکای بیمه گران ایران با همکاری شوراهای استانی آن می توانند کارهای بزرگی انجام دهند، گفت: باید مساله عوارض از صنعت بیمه را به طور کامل حذف کنیم.
وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه صنعت بیمه در خدمتی که به مردم ارایه می دهد، دعای مردم را نیز پشت سر خود داشته باشد، یادآورشد: در شوراهای استانی سندیکای بیمه گران مباحث بسیار مهم و اساسی مطرح شده است که نشان می دهد بیشتر شعب استانی بیمه ها در سراسر کشور با مشکلات صنعت بیمه آشنا هستند.
رئیس کل بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه باید بخشی از مشکلات این صنعت را در سندیکای بیمه حل کرد و بخشی نیز با کمک بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر قابل حل است، گفت: شرکت های بیمه در تهران باید بدانند که کار اصلی را شعبه های بیمه در استان ها انجام می دهند.
سلیمانی افراد فعال در نمایندگی های بیمه سراسر کشور را حدود ۱۴۰ هزار نفر برآورد کرد و گفت: اگر می خواهیم ضریب نفوذ صنعت بیمه را افزایش دهیم باید افراد شاغل در سطح نمایندگی ها به یک میلیون نفر افزایش یابد.
رئیس کل بیمه مرکزی ایران تاکید کرد: برخی شرکت های جهانی صنعت بیمه تا ۲۰ هزار نفر نیز جمعیت دارند به شکلی که اگر این نمایندگی ها نباشند، شرکت های بیمه نیز موفق نیستند.
رئیس شورای عالی بیمه همچنین خواستار ارتباط مستمر بیمه گذار و بیمه گر شد و گفت: در شرایط کنونی در مدت اجرای بیمه نامه، بین شرکت بیمه و بیمه گذار ارتباط وجود ندارد یا کم است؛ اگر بتوانیم با بیمه گذاران ارتباط مستمر داشته باشیم و از نزدیک در جریان امور آنها قرار بگیریم، می توانیم قراردادها را سال های متمادی ادامه دهیم.
سلیمانی یادآور شد: اینکه بیمه گذاران به دنبال تغییر بیمه گران خود هستند، نشان دهنده نبود ارتباط مستمر با آنهاست که در این زمینه نمایندگی های صنعت بیمه نقش اثرگذاری دارند.
وی خواستار ارتباط مستمر شرکت های بیمه با نمایندگی های خود در سطح استان ها شد و گفت: در دنیا زمانی همه شرکت های خدمات دهی رشد داشته و با مشتری ارتباط مستمری داشته اند.
رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه، توجه بیش از پیش به جایگاه سندیکای بیمه گران ایران در این صنعت را خواستار شد و گفت: بیمه مرکزی اراده دارد که صنعت بیمه را تقویت کند و امور حاکمیتی را بر عهده داشته باشد.

** ضرورت تاسیس یک شرکت بیمه اتکایی ملی
سلیمانی درباره حضور بیمه مرکزی در حوزه بیمه های اتکایی نیز اظهار داشت: با توجه به تحریم های بین المللی علیه صنعت بیمه کشورمان، تاسیس یک شرکت بیمه اتکایی ملی ضروری است تا تهدیدها به یک فرصت بزرگ تبدیل شود.
وی تاکید کرد: بیمه مرکزی خواهان اداره بیمه اتکایی نیست زیرا به دنبال سود نبوده و حتی علاقه دارد این سود به شرکت های بیمه بازگردد.
وی تصریح کرد: افتخاری برای بیمه مرکزی نیست که سود بخش خاصی را افزایش دهد چون باید این سود را به دولت دهد در حالی که دولت به دنبال این سود نیست.
سلیمانی گفت: شرکت هایی که به دنبال سود حداکثری بودند، در دنیای جدید از بین رفته اند و باید به دنبال به حداکثر رساندن ثروت در جامعه باشیم؛ از این رو بیمه مرکزی به دنبال انجام مسئولیت های اجتماعی شرکت های بیمه است.
رئیس شورای عالی بیمه همچنین بر نظارت و بازرسی مستمر در صنعت بیمه تاکید کرد و گفت: جلوگیری از تخلفات در بیمه بدون بازرسی و نظارت امکان پذیر نیست.
وی همچنین خواستار استفاده از روش های نوین در صنعت بیمه در قالب استارتاپ ها شد.

** نرخ شکنی، تهدیدی برای ورشکستگی شرکت های بیمه
سلیمانی درباره نرخ شکنی ها در صنعت بیمه اظهار داشت: باید شرکت های بیمه با یکدیگر هم قسم شوند تا نرخ ها را پایین نیاورند زیرا نتیجه تداوم این روند، ادغام یا ورشکستگی شرکتهاست.
رئیس شورای عالی بیمه با بیان اینکه در بخش آموزش بیمه ضعف وجود دارد، گفت: با دانشگاه اکو درباره بحث بیمه داشتیم و خواهان توسعه دانش بیمه بخصوص در دانشگاه بیمه هستیم؛ باید سندیکای بیمه گران و پژوهشکده بیمه در این زمینه ورود کنند زیرا این کار به نفع این صنعت است.
وی با یادآوری اینکه در حال بررسی وضعیت مالی شرکت های بیمه هستیم ادامه داد: از ۱۳ شرکتی که در بخش مالی مشکل دارند، خواسته ایم ضمن رفع آنها باید این موضوع را جدی بگیرند؛ در مرحله بعد رتبه بندی شرکت ها را پیگیری می کنیم.
رئیس کل بیمه مرکزی ادامه داد: وضعیت کنونی در شان مدیران بیمه نیست و باید از تجربه های مدیران با تجربه این صنعت برای رشد فزاینده آن استفاده کنیم.

** بیشترین پرداخت خسارت های بیمه در تصادفات جاده ای 
«محسن پورکیانی» رئیس شورای عمومی سندیکای بیمه گران ایران نیز در این گردهمایی گفت: آنچه کمر صنعت بیمه را شکسته، رقابت های غیراصولی است.
وی در این نشست که مدیران عامل شرکت های بیمه نیز حضور داشتند، اظهار داشت: در صنعت بیمه باید سود حداکثری داشت که برای رسیدن به این سود نیز باید چارچوب های بنگاهداری را رعایت کنیم و همدل و همراه باشیم.
مدیرعامل بیمه ایران افزود: اگر بیمه ایران روزانه ۳۳ میلیارد تومان خسارت می دهد، یک سوم آن مربوط به خسارت های جانی است.
وی تاکید کرد: برای حل این معضل باید جلوی بروز خسارت های جانی را بگیریم که بخش عمده آن مربوط به تصادفات جاده ای است.

** وزارت بهداشت و ناجا هیچ گزارشی به صنعت بیمه نمی دهند
سیدمحمد علیپور دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران نیز خواستار جدی گرفتن بحث بیمه درمان در صنعت بیمه شد و گفت: وزارت بهداشت و نیروی انتظامی با اینکه درصدی را به عنوان عوارض از بیمه شخص ثالث دریافت می کنند، اما هیچ گزارشی درباره هزینه کرد این بودجه به بیمه ها ارایه نمی کنند.
دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران تاکید کرد: باید نیروی انتظامی با مدیریت درست معابر و موتورسیکلت ها از حجم خسارت های رشته بیمه شخص ثالث کم کند.
علیپور یکی از راه های افزایش ضریب نفوذ صنعت بیمه را اعتمادسازی بیان کرد تا از این طریق بتوان رشته های جدید را نیز گسترش داد.
دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران تاکید کرد: حتی اگر یک شرکت کوچک در صنعت بیمه ضربه بخورد، به همه پیکره صنعت بیمه ضربه وارد خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد با رونق اقتصادی در کشور شاهد رشد و توسعه صنعت بیمه در کشور باشیم.
علیپور هدف از برگزاری جلسه های هماهنگی استانی را ارتباط دوسویه دست اندرکاران صنعت بیمه با مسئولان دانست و گفت: یکی از ویژگی های این نشست حضور نمایندگان صنعت بیمه از نقاط مختلف کشور است.
وی خاطرنشان ساخت: امروز شوراهای هماهنگی صنعت بیمه در استان ها با پیگیری های استانداران و نمایندگان مجلس شکل گرفته اند و جلسه های مستمری برای آسیب شناسی مشکلات و رفع آنها در سطح استانها دارند.
علیپور تاکید کرد: برای نمونه شوراهای هماهنگی در استان کرمانشاه پس از وقوع زلزله در این استان هماهنگی های خوبی برای جبران خسارت ها داشتند که مثال زدنی است.
در دومین گردهمایی هیات رییسه شوراهای هماهنگی استان های سندیکای بیمه گران ایران که دیروز در تهران برگزار شد، شرکت کنندگان در سه کمیته « تنظیم ارتباطات درون و برون صنعت بیمه در استان ها»، «فنی» و «ترویج فرهنگ بیمه، اعتمادسازی و پرهیز و از رقابت غیراصولی» به بحث و تبادل نظر پرداختند.
هرساله سندیکای بیمه گران ایران برای بحث و تبادل نظر و استفاده از تجربه های شوراهای هماهنگی شرکت های بیمه در استان ها، این گردهمایی را برگزار می کند.

منبع :ایرنا