با حمایت مجلس سرمایه بانک توسعه تعاون افزایش خواهد یافت

محمد شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در اجلاس بین‌المللی تعاون در آسیا و اقیانوسیه گفت: با کمک و حمایت مجلس سرمایه بانک توسعه تعاون افزایش خواهد یافت.

به گزارش راهبرد بانک، وزیر تعاون، کارورفاه اجتماعی در سیزدهمین اجلاس بین‌المللی تعاون در آسیا و اقیانوسیه که در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار گردید بابیان این مطلب خاطرنشان کرد: بانک توسعه تعاون به‌عنوان یک بانک جوان و به‌عنوان یکی از پشتوانه‌های بخش تعاون به شمار می‌آید که اراده دولت براین است تا با افزایش سرمایه این بانک شرایط مطلوبی برای تأمین منابع موردنیاز فعالین این بخش فراهم نماید.

وی با اشاره به ویژگی‌های تعاونی‌ها، حضور و بروز تعاونی‌ها و قرارگیری تعاون در شرایط سخت را ازجمله این ویژگی‌ها دانست و افزود: تعاون یک فرهنگ است نه‌فقط یک بنگاه اقتصادی و علیرغم تصویب اقتصاد تعاونی در قانون اساسی، این الگوی اقتصادی بافرهنگ‌ها و برداشت‌های متفاوت مواجه بوده است. اما روحانیون و متدینین همواره حامی آن بوده‌اند.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های اقتصاد تعاون در زمان جنگ افزود: تعاونی‌ها در زمان جنگ به تأمین مایحتاج مردم کمک می‌کرد و تعاون یک فعالیت اقتصادی صرف نبود بلکه یک حرکت اجتماعی محسوب می‌شد.

وی افزود: در سال‌های گذشته به‌طور میانگین شاهد رشد ۱۱.۴ درصدی تعداد تعاونی‌ها بوده‌ایم و ایجاد اشتغال در تعاونی‌ها از اهداف مهم آن‌ها به شمار می‌آید.

شریعتمداری افزایش سهم بانوان در تعاونی‌ها به ۲۷ درصد را مهم دانست و با اشاره به برنامه‌های آتی این وزارتخانه افزود: تقویت اتاق‌های تعاون با رویکرد دولت ناظر، مشوق و تسهیلگر، توجه به تجمیع سرمایه‌های خرد در تعاونی‌های اعتبار، تقویت بانک توسعه تعاون و کمک به افزایش سرمایه این بانک، ایجاد سامانه نظام جامع تعاون برای ایجاد مبنایی آماری جهت پایه‌گذاری‌ها، کمک به اتاق‌های تعاون در توسعه بازارهای تعاونی‌ها، کمک به افزایش نقش تعاون و تعاونی‌ها در روابط بین‌المللی و افزایش سهم بخش تعاون در واگذاری‌ها تا ۲۰ درصد از کل واگذاری‌ها را ازجمله مهم‌ترین وظایف این وزارتخانه به شمار می‌آید

وزیر تعاون همچنین استفاده از الگوی تعاون در روستاها و ادامه و اجرای طرح روستا تعاون و نیز حمایت از تشکیل تعاونی‌های فراگیر و بزرگ را از دیگر برنامه‌های اساسی این وزارتخانه دانست.